Een camper importeren, waar moet je allemaal om denken?

Door Piet Hein

0 reacties

Lees
tijd:
Nog

min.

Ben je aan het overwegen om een camper te importeren maar wil je hier eerst meer duidelijkheid over? In dit artikel worden de voor- en nadelen van het importeren vanuit verschillende landen besproken en ook de kosten worden op een rijtje gezet. 

Het kan namelijk lucratief zijn, maar je kan er ook flink de boot mee ingaan. Welke kant het voor jou uitvalt is van veel factoren afhankelijk. Je zult dus goed je huiswerk moeten doen aangezien het bij campers voor de meeste mensen niet om kleingeld gaat. 

Lees daarom rustig verder en ontdek of het invoeren van een camper in Nederland een optie voor jou is of dat je toch liever een Nederlandse camper koopt. Hoewel dat laatste ook niet zonder risico’s hoeft te zijn...

Waarom zou je er aan beginnen? 

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je een camper zou importeren. Hieronder staan 3 redenen:

  1. Financiën
  2. Emoties
  3. Schaarste  

1. Financieel voordeel

Vaak is de belangrijkste reden het geld; Het is dan voordeliger om je camper buiten Nederland te kopen. Of als je vanuit het buitenland naar Nederland verhuist en je wilt je camper meenemen; Dan kan het voordeliger zijn om je camper in te voeren in Nederland in plaats van hem in dat land te verkopen en in Nederland een andere te kopen. 

2. Emotioneel gehecht

Maar het kan ook met emoties te maken hebben; Stel dat je zo gehecht bent aan je camper en je verhuist naar Nederland, dan heb je er best wat geld voor over om hem mee te kunnen nemen. 

3. Schaarste op de campermarkt

Tot slot kan het te maken hebben met schaarste; Je wilt een specifiek model camper - met een bepaalde indeling of met bepaalde opties - welke in Nederland nauwelijks of niet verkrijgbaar is en in het buitenland wel. Ook dan kan een camper invoeren in Nederland een oplossing zijn. 

camper invoeren

Een camper invoeren kan grote financiële voordelen hebben

Nederland is maar klein

Het is ook niet zo gek dat een groot deel van de Nederlandse campers geïmporteerd zijn. In bijvoorbeeld Duitsland rijden nou eenmaal veel meer campers rond want het is een veel groter land en daardoor is de keuze ook veel groter. 

Overigens hoeft het niet per definitie goedkoper te zijn om een camper te importeren in plaats van deze in Nederland te kopen. Er zijn namelijk een aantal extra kosten waar je rekening mee moet houden, verderop in dit artikel meer daarover. Daarnaast ben je ook meer tijd kwijt bij het zoeken naar de juiste camper, de afstanden zijn nou eenmaal groter. 

Vaak is het wel zo dat hoe duurder de camper is, hoe groter de kans is dat je een (grote) som geld kan besparen. Reden te meer om de opties even goed naast elkaar te zetten. 

Wanneer NIET kiezen voor importeren

Als je het internet afspeurt naar ervaringen met het importeren van campers, dan kom je ook nogal nare verhalen tegen:

  • Geïmporteerde campers die gestolen blijken te zijn
  • Kosten vallen achteraf veel hoger uit dan verwacht
  • Garantiegevallen blijken moeilijk op te lossen te zijn 
  • Het is ongelofelijk veel gedoe en er kan veel mis gaan
  • Boetes / onjuiste verzekering bij transport naar Nederland

Genoeg redenen dus om je handen er niet aan te branden zou je zeggen. Helemaal als je bedenkt dat je de taal van dat land wellicht niet voldoende beheerst en het vaak om belangrijke details gaat in een aankoopproces. 

Camper laten importeren

Als dit argumenten zijn die jou ervan weerhouden om überhaupt uit te zoeken hoeveel geld het importeren je kan besparen, dan is er nog een andere optie. Je kan dit namelijk ook allemaal uitbesteden aan bedrijven die dit dagelijks doen. Of deels uitbesteden, als je bijvoorbeeld zelf wel de camper wilt ophalen. 

Google daarvoor eenvoudig op: ‘Camper laten importeren’.

Je zult dan tientallen bedrijven vinden die de import graag voor je doen en waarbij ze vaak met stappen werken om je daarin te ondersteunen. Het is wel handig om even de beoordelingen over een bedrijf van andere klanten te lezen, het liefst van onafhankelijke beoordelingswebsites. 

camper importeren ervaringen

Je kan veel relaxter een camper importeren als je er hulp bij krijgt

De kosten van een camper importeren

Er zijn verschillende kosten waar je rekening mee moet houden als je een camper gaat importeren: 

  • Aankoopkosten
  • Aankoopkeuring
  • Transportkosten (zelf rijden/laten brengen)
  • RDW keuring en Nederlands kenteken
  • BTW (eventueel)
  • BPM

Per onderdeel wordt hieronder er dieper op ingegaan. Soms worden er concrete bedragen genoemd, en soms wordt enkel aangegeven waar je rekening mee moet houden omdat de kosten sterk kunnen variëren. 

Prijzen van campers in het buitenland

Bij het vergelijken van prijzen is het belangrijk dat je appels met appels vergelijkt - en niet met een banaan. Je zult dus goed moeten kijken of je het daadwerkelijk over dezelfde camper hebt. Hierbij kunnen bepaalde opties zoals een automatische versnellingsbak, een airco en de uitvoering van de motor een behoorlijk verschil maken. 

Daarbij moet je ook naar het totale plaatje kijken van de kosten bij het importeren en je niet blind staren op enkel de (lage) aankoopprijs. 

Een camper kopen in Duitsland en België

Mocht je nog meer wil lezen over specifiek een camper importeren uit Duitsland, dan kan dat in het artikel over een camper kopen in Duitsland. Ook is er een specifiek artikel over een camper kopen in België, mocht je een camper willen importeren uit België.

Duitsland en België zijn namelijk de twee landen waaruit de meeste campers naar Nederland worden geïmporteerd. 

Kosten van een aankoopkeuring

Als je een vrijwel nieuwe camper gaat importeren (<10.000 km) is dit wellicht niet van belang maar bij een gebruikte camper is het ALTIJD slim om een aankoopkeuring te doen. In Nederland is de aankoopkeuring van een camper ook een standaard advies maar in het buitenland des te meer.  

Ook omdat er een taalbarrière kan zijn, maar ook omdat de meesten onder ons niet dagelijks een camper kopen. Je ziet zo makkelijk iets over het hoofd. Denk daarbij niet alleen aan het technische aspect van de motor en de camper zelf, maar ook aan het onderzoek naar de historie van de camper. 

Eerst investeren, dan geld uitsparen

Ook al is de verkoper 100% te vertrouwen, het kan zomaar zijn dat er iets met de camper is waarvan ook hij niet op de hoogte was. Er zijn verschillende (Nederlandse bedrijven die een dergelijk aankoopkeuring voor je willen uitvoeren. De prijzen hiervan variëren tussen de 250 en de 600 euro, afhankelijk van hoe grondig de keuring moet zijn. 

Dit is een hoop geld, maar een miskoop gaat je hoe dan ook meer geld kosten. 

Transportkosten bij importeren van een camper

Als eerste heb je de brandstofkosten die je zelf moet maken om een camper te bezichtigen. En vaak heb je niet in één keer je droomcamper gevonden waardoor je vaker een lange rit moet maken. Uiteraard kan je het ook zo plannen dat je op één dag een rondrit maakt langs verschillende campers. 

Mocht je dit al te veel gedoe vinden of een te hoge investering terwijl je niet weet wat je ervoor terugkrijgt, dan kan je wellicht beter helemaal niet beginnen aan importeren. Als je namelijk niet eerst gaat bezichtigen en een camper ‘op afstand’ koopt, weet je zeker dat je veel risico loopt. Je moet de camper gewoon in het echt gezien, geroken en proefgereden hebben. 

Camper laten transporteren naar NL

Verder heb je de keuze of je de camper naar Nederland laat brengen door een transporteur op een vrachtauto of dat je hem zelf naar Nederland rijdt. 

In dat eerste geval (transporteur) zijn de kosten het hoogst. Op internet kan je prijzen vinden van €0,90 per kilometer. Omdat je voor een retourtje zomaar 800 km verder bent, moet je rekening houden met een kostenplaatje van een dikke 700 euro - of meer. 

camper importeren kosten

Rij je de camper zelf naar Nederland of laat je hem transporteren?

Zelf de camper naar Nederland rijden

Als je de camper zelf naar Nederland rijdt, moet je wel eerst op plaats van bestemming komen. Dit kan je doen met het openbaar vervoer, maar je kan je ook door iemand laten brengen met de auto. Hiervoor moet je de keuze maken wat je zelf het prettigste vindt. 

Als de camper bij de verkoop door de oude eigenaar is uitgeschreven, dan mag de camper niet zomaar weer de weg op. En aangezien jij geen inwoner van dat land bent, en dus niet zomaar een kenteken van dat land op je naam kan zetten, zal de camper een tijdelijk kenteken moeten krijgen om hem naar Nederland te kunnen rijden. 

In Nederland kan je dan een Nederlands kenteken aanvragen. 

Kosten van een dergelijk tijdelijk kenteken liggen vaak rond de 60 tot 100 euro. 

Verder moet je er om denken dat de camper een geldig APK bewijs heeft als je er mee de weg op gaat. Dat mag een APK van het land zijn waar de camper vandaan komt.

Gratis vrijstelling wegenbelasting en BPM aanvragen

Voor de tijd dat je eigenaar bent geworden van de camper maar deze nog niet is gekeurd in Nederland, is het goed om een vrijstelling aan te vragen voor de wegenbelasting van de camper en de te betalen BPM. 

Dit kan je gratis doen via de website van de belastingdienst en de ontheffing is 14 dagen geldig. Druk dit ingevulde formulier ook af en bewaar het zo lang in de camper, of bewaar het digitaal in je telefoon, tablet of laptop.

Je kan dan bij een controle tijdens de rit vanuit het buitenland naar huis of naar het stallingsadres aantonen dat alles geregeld is en waarom de camper met een buitenlands kenteken gebruik mag maken van de openbare weg in Nederland.  

Vergeet ook de verzekeringen niet

Bij het buitenlandse tijdelijke kenteken hoort een WA-verzekering van dat land. Dat is echter een tijdelijke basisverzekering (WA is alleen dekking voor schade aan anderen) van het betreffende land voor je camper. Als je slim bent sluit je direct na de koop/betaling/overschrijving ook een Nederlandse (All-risk) camperverzekering af op het chassisnummer van de camper. 

De camper is dan namelijk ook verzekerd in de periode dat deze gestald staat op je eigen oprit of bij een stalling. Uiteraard wil je ook nadat het tijdelijke kenteken met bijbehorende verzekering afgelopen is, direct goed verzekerd zijn. 

De kosten hiervan hangen onder andere af van de verzekering die je afsluit (WA, WA+, All risk) en de waarde van de camper. 

Goede Camper Verzekering

Zoek je nog een betaalbare camperverzekering met goede voorwaarden die je tijdens maar ook ná het importeren kan gebruiken? De beste uit onze vergelijking is die van de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club). Je kan heel eenvoudig zelf online je premie berekenen. 

Nog geen camper? Zoek een camper op bijvoorbeeld Marktplaats die je graag zou willen hebben en voer daarvan de gegevens in om te zien wat de premie wordt.

Camper invoeren en de RDW

Als je de camper naar Nederland hebt getransporteerd, zal hij in Nederland gekeurd moeten worden aan de hand van de hier geldende regels om op de openbare weg te mogen rijden. Hiervoor dien je een afspraak te maken bij een RDW keuringsstation. Een afspraak maken kan online via de website van de RDW.

Gratis eendagskenteken voor RDW keuring

Voor de dag van de keuring kan je een gratis kenteken van de RDW krijgen dat één dag geldig is en waarmee je van je huis of stalling naar het keuringsstation mag rijden. Dit kenteken mag je op karton schrijven en over de oude kentekenplaten bevestigen aan de voor- en achterkant van de camper.

Benodigde documenten voor de keuring

Als je met de camper naar de RDW locatie gaat voor de keuring, zijn er een aantal documenten die je beter niet kan vergeten:

  • Documenten van het buitenlandse kenteken
  • Een geldig legitimatiebewijs
  • BPM aangifteformulier (inclusief berekening)

Als je een CvO van de voertuigfabrikant bij de camper hebt (een Certificaat van Overeenstemming) neem deze dan ook zeker mee. Hierop staan het Europese typegoedkeuring en een aantal technische gegevens op vermeld. Je kan daarmee aantonen dat de camper voldoet aan de toelatingseisen. Daardoor hoeft de camper meestal ook niet gewogen te worden en wordt er verder ook niet gekeken naar de inrichting of de technische staat.  

APK van de camper

Als de camper nog een APK heeft uit het land van herkomst, neem hier dan ook het bewijs van mee. De camper hoeft dan geen nieuwe Nederlandse APK te ondergaan. Bij geen geldige APK kan je dit direct bij het RDW station laten uitvoeren maar je kan er ook voor kiezen om dit later bij je eigen garage te laten doen. 

Verloop van de RDW keuring

Als je aan de beurt bent wordt je naar de balie van het keuringsstation geroepen. Daar lever je de benodigde documenten in. De documenten worden beoordeelt en verwerkt in het RDW systeem. 

Vervolgens wordt gevraagd of je de camper de keuringshal in wilt rijden. De medewerker checkt of alles klopt met wat er op de documenten staat. Mocht er schade aan de camper zijn dan worden hier door de RDW foto’s van gemaakt. 

Dan wordt de keuring in jouw bijzijn uitgevoerd, soms moet je hier nog bij helpen. Als de keuring klaar is ga je naar de wachtruimte terwijl de resultaten van de keuring worden verwerkt. Vervolgens krijg je de uitslag van goedkeur of afkeur.  

Is de camper afgekeurd dan zul je de oorzaak hiervan moeten herstellen en een nieuwe afspraak moeten maken.

Nederlands kenteken krijgen

Als de camper is goedgekeurd kan je de BPM aangifte doen (en eventueel de btw aangifte). Als ook voor de BPM aangifte akkoord is gegeven door de belastingdienst, registreert de RDW het kenteken en wordt het kentekenbewijs naar je opgestuurd. 

Op dit moment kan je ook het zogenaamde kwarttarief voor de wegenbelasting aanvragen bij de belastingdienst. Je betaald dan slechts 25% van het normale tarief omdat het een camper betreft. Deze aanvraag moet je trouwens altijd doen, ook al staat er al op het kenteken dat het om een kampeerauto gaat. 

De juiste kentekenplaten

Je kunt dan ook kentekenplaten gaan kopen bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant zoals Brezan en Technische Centrale. Zorg dat je de juiste gecertificeerde platen krijgt, anders zijn ze niet geldig en kan je aangehouden en beboet worden en komt de camper niet door de volgende APK.  

De RDW keuring en het kentekenbewijs kosten rond de 100 euro voor een camper tot 3500 kg. Voor een camper boven de 3500 kg betaal je zo’n 150 euro. De kentekenplaten laten maken kosten rond de 30 euro. 

Eventuele btw afdracht in Nederland

Vaak wordt gesteld dat als de camper minder dan 6000 km op de teller heeft staan EN jonger is dan 6 maanden, het prijstechnisch niet voordeliger is om een camper te importeren. Hiervoor moet je de datum aanhouden waarop het kenteken voor het eerst werd afgegeven in het buitenland.  

Als een camper aan beide voorwaarden WEL voldoet, dan beoordeelt de Nederlandse belastingdienst de camper als een nieuwe. In dat geval gelden de volgende regels bij importeren:

  • Volledige btw betalen over de Nederlandse nieuwprijs (21%)
  • Volledige Nederlandse BPM betalen (zonder afschrijving)

Voorkom dubbele btw - en géén btw

Die 21% betaal je óók als je in het land van herkomst al btw hebt betaald. Dit moet je dus zien te voorkomen. En als je btw moet afdragen vanwege bovenstaande regels, dan dien je hiervoor naast de BPM aangifte een btw aangifte te doen. 

Het kan - en mag - dus nooit zo zijn dat als je een camper zonder btw (ex btw) hebt gekocht, je in Nederland ook geen btw hoeft af te dragen. De belastingdienst heeft hiervoor lijntjes met andere landen lopen waardoor je al snel genoeg door de mand valt en een naheffing inclusief flinke boete krijgt thuisgestuurd. 

Grote voordelen bij gebruikte camper importeren

Als hij wel ouder is dan 6 maanden EN meer dan 6000 km op de teller heeft staan (aan beide eisen moet dus voldaan zijn), hoef je als particulier geen Nederlandse btw meer te betalen en is de BPM afschrijving na 6 maanden en één dag al 23,5%. Ook is een btw aangifte dan niet nodig. Verderop in het dit artikel meer over de BPM bij het importeren van een camper.  

Ook nieuwe camper importeren kan lonen (video)

Dit wil echter niet zeggen dat een nieuwe camper in het buitenland kopen en deze vervolgens importeren nooit voordeliger is. Het kan zomaar zijn dat je een hele voordelige aanbieding vind in de uitverkoop, of dat je vanwege de extra opties veel geld kan besparen op een vergelijkbare camper in Nederland. 

Zie hiervoor ook onderstaande video met ervaringen van iemand die als particulier twee keer een nieuwe camper in Duitsland kocht en importeerde.

Een camper importeren en de BPM

BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen en dit moet je afdragen als je een camper in Nederland registreert. Je krijgt dus altijd met de BPM te maken als je een camper importeert waarbij je bij de belastingdienst een BPM aangifte met bijbehorende berekening moet inleveren. 

Soms moet je best veel BPM betalen, en soms heel weinig of zelfs niets. Dit heeft voornamelijk met de leeftijd van de camper te maken. Maar ook als je niets hoeft te betalen, moet je voor een camper toch altijd die aangifte indienen. 

Over welk bedrag moet je BPM betalen?

De hoeveelheid te betalen BPM is nog best lastig te achterhalen. Je betaald de BPM bij een camper namelijk enkel over het basisvoertuig waarop de camper is gebouwd. Bij een buscamper is het basisvoertuig de gehele camper, maar bij een alkoof, half integraal of integraal camper is er later een woongedeelte opgebouwd. 

Dit woongedeelte van de camper hoeft dus niet bij de BPM berekening meegerekend te worden. In eerste instantie ben je dus op zoek naar de nieuwprijs van het basisvoertuig - waarbij je dus vooraf goed moet weten wat het model en de uitvoering is.

De kleine lettertjes

Overigens gaat de berekening wel altijd over een gesloten bestelwagen, dus niet alleen het chassis. Is er enkel een chassis met of zonder cabine gebruikt, dan mag je de netto catalogusprijs van de gesloten bestelwagen gebruiken die het meest vergelijkbaar is. Daarbij moet de laadruimte van de bestelwagen die je kiest een minimale hoogte van 170 cm hebben.

Als je een prijs hebt gevonden dan moet dit de nettoprijs zijn, dus exclusief de btw. Daarbij moet je de Nederlandse adviesprijs gebruiken van de datum waarop de camper voor het eerst op naam werd geschreven. De BPM is hiervan 37,7%. Maar dat is nog niet alles, naarmate de camper ouder wordt, mag je een afschrijving berekenen over de BPM. 

Hiervoor zijn 3 methodes. 

1. Berekenen op basis van koerslijsten 

Dit zoeken kan je zelf gratis doen met autotelex.nl. Zij hebben een tool waarbij je gebruik kan maken van een grote database met prijzen van voertuigen. Overigens zijn er meerdere koerslijsten waar gebruik van gemaakt kan worden. Als je dit zoeken uitbesteed aan een import bedrijf, zullen zij uiteraard de meest voordelige koerslijst met de laagste catalogusprijs voor je weten te vinden. 

2. Berekenen met gegevens belastingdienst

Of je maakt gebruik van de gegevens die de belastingdienst ter beschikking heeft gesteld. Meestal betaal je hiermee de meeste BPM… Geen aanrader dus. 

3. Berekenen met BPM taxatie

Tot slot kan je ook je de camper ook laten taxeren voor de BPM. De koerslijsten gaan namelijk uit van een standaard afschrijving. Als er echter harder afgeschreven is, bijvoorbeeld door schade of intensief gebruik, dan kan een BPM taxatie dit aantonen. Deze methode is dus voornamelijk interessant als je een camper koopt waarbij er schade aan het basisvoertuig is opgelopen. 

BPM zo laag mogelijk krijgen?

Vervolgens kan je methodes gebruiken om tot een zo laag mogelijk BPM bedrag te komen. Er zijn namelijk verschillende regels die je mag toepassen waardoor dit bedrag lager uitvalt. 

Denk bijvoorbeeld aan bepaalde voorzieningen die wel of niet onderdeel zijn van de catalogusprijs zoals een automatische versnellingsbak, standaard airco of climate control, wel of geen metallic lak. 

Maar ook kunnen de CO2 toeslag, fijnstofkorting en een energielabel van toepassing zijn. Tot slot kan ook de datum waarop je een afspraak met de RDW maakt voor de keuring invloed hebben op de hoogte van het BPM bedrag.

Campers die BPM vrij zijn

Hoe ouder de camper is, hoe meer korting je op de BPM van een ingevoerde camper krijgt. Zo zijn campers na 17,5 jaar 100% BPM vrij. Echter gaat de afschrijving steeds minder hard naarmate de jaren vorderen. Daardoor is de BPM voor een 9,5 jaar oude camper al met 92% afgeschreven. 

Uitbesteden kan veel geld besparen

Tenzij je van dit alles zelf veel verstand van hebt of iemand kent die dit voor je kan berekenen, is het aan te raden een dergelijke berekening uit te besteden - als het een jonge camper betreft. Dit kan al vanaf zo’n 75 euro, en het kan je zomaar honderden of zelfs duizenden euro’s besparen. 

Deze berekening dient  als bewijslast meegezonden te worden naar de belastingdienst voor de BPM aangifte, dus je wilt wel zeker weten dat hij goed is. Als hij namelijk te laag is, heb je kans op een naheffing en daar bovenop nog een boete. 

Ervaringen met een camper importeren

Ben je benieuwd wat ervaringen zijn van anderen die een camper hebben geïmporteerd? Eerder in dit artikel stond al een video van iemand die met succes twee keer een nieuwe camper met duizenden euro’s voordeel een camper importeerde. Gewoon bij een dealer.

Zijn ervaringen zijn bijvoorbeeld ook dat je niet bang hoeft te zijn in verband met garantiegevallen, zo lang je met garantie naar de dealer gaat waar je de camper hebt gekocht. Ook met terugroepacties over het auto gedeelte waren er geen slechte ervaringen, je kan dan altijd naar de dichtstbijzijnde merkdealer van het desbetreffende onderstel.   

Een dealer in Duitsland zal over het algemeen niet anders werken dan in Nederland wat betreft klantvriendelijkheid. Wellicht is het slim om online naar recensies te zoeken van de dealer waar je zaken mee doet. Dat is eigenlijk niet anders dan in Nederland.

Camper importeren uit duitsland: Een nachtmerrie?

Uiteraard worden er meer gebruikte dan nieuwe campers geïmporteerd en daarmee is de kans natuurlijk veel groter dat er iets misgaat. Er zijn dan ook best veel negatieve ervaringen online te vinden. Voor sommigen bleek het zelfs een complete nachtmerrie te zijn toen zij een camper importeerden uit Duitsland. 

Bijvoorbeeld omdat de camper gestolen bleek te zijn of omdat er van alles aan de hand bleek te zijn. 

Uiteraard zullen dit soort verhalen veel sneller op forums en social media verschijnen dan succesverhalen. Deze mensen zoeken hulp, en dan laten we in het midden of het door eigen toedoen zo ver is gekomen. 

Wel of niet doen? Mijn conclusie

Het valt wel op dat als je online positieve ervaringen leest, het vaak blijkt dat diegene hulp heeft gehad van een bedrijf dat hielp bij het importeren. En ja, dat kost misschien een paar honderd euro maar het is zeker aan te bevelen om het risico van een (zeer) negatieve ervaring met het importeren van een camper te voorkomen.

Je moet niet vergeten dat het kopen van een gebruikte camper altijd een bepaald risico is. Of het nu in Nederland of in het buitenland is. 

Kosten gaan voor de baten uit

En om geld uit te sparen bij het kopen van een camper in het buitenland, is het verstandig om eerst wat te investeren. Bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van een importbedrijf. Vaak kan je zelf kiezen in welke mate je hulp wenst.

Als je dat doet en jezelf in de materie verdiept, dan kan je veel geld in je zal houden door een camper te importeren. Uiteraard is er nog nooit iemand slapend rijk geworden 😉   

Vragen? Stel ze hieronder!

Zit je nog met vragen over een camper importeren of heb je hier zelf goede of slechte ervaringen mee? Laat het dan vooral hieronder in de reacties weten. Ik en de andere lezers vinden het leuk om van je te horen! Wellicht kunnen we van elkaar leren. 

Nog veel meer leren over campers?

Met de Ultieme CamperGids bespaar je veel tijd, geld en moeite bij:


  • Kamperen met een camper
  • Huren van een camper
  • Kopen van een camper
  • Verhuren van je camper
  • Verkopen van je camper
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Misschien vind je dit ook interessant:

Bespaar Tijd, Geld & Frustratie met Gratis Tips Over Campers

>