Een camper kopen in Duitsland, loont dat en hoe dan?

Door Piet Hein

2 reacties

Lees
tijd:
Nog

min.

Je hoort het zo vaak; Een camper kopen in Duitsland loont de moeite, en hoe duurder ze zijn hoe meer het je oplevert. Het klinkt erg aantrekkelijk, want een camper is geen kleine uitgave.

Zie maar eens het juiste model met de juiste indeling én de juiste motor voor een goede prijs te vinden - in ons klein kikkerlandje. Duitsland is zoveel groter, dus is de keuze ook veel uitgebreider. 

En wie wil er nu niet een ‘beetje moeite’ doen om duizenden euro’s uit te besparen!

In dit artikel ga je ontdekken of het echt alleen maar rozengeur en maneschijn is en of het iets is wat je zelf kan doen of hulp bij nodig hebt. Natuurlijk moet je die afweging voor jezelf maken, want niet iedereen is even technisch aangelegd of bereid om bepaalde risico’s te lopen. 

Want dat die er zijn, moge duidelijk zijn. Laten we er maar snel induiken! 

Is een camper kopen in Duitsland goedkoper?

Laten we maar direct met de deur in huis vallen, is het daadwerkelijk goedkoper? 

Het antwoord is: Ja, maarrrr…

Ja, omdat je feitelijk gezien onder aan de streep minder betaald voor je camper. Over het algemeen kom je verhalen tegen van mensen die zeggen zo’n 4 tot 8000 euro te hebben uitgespaard, maar ook bedragen tot 15.000 euro komen voor. 

Natuurlijk hangt de hoogte van het voordeel af van het soort camper, of het een nieuwe of tweedehands camper is en of je wel een goede vergelijking hebt gemaakt. 

Twee identieke campers met identieke kilometerstanden kunnen namelijk toch verschillen in waarde om dat de ene bijvoorbeeld dienst heeft gedaan als verhuurcamper. Of omdat de opties die er opzitten verschillen - opties als een luifel, schotel of airco zijn behoorlijk waardevol. 

Zorg dus dat je altijd appels met appels vergelijkt. 

Verder zul je ook in Duitsland een beetje slim moeten zijn als je een camper gaat kopen

En dan de ‘maar...’.

Een camper importeren uit Duitsland KAN van goedkoop omslaan naar duurkoop. Je zult de eerste niet zijn die het import-proces ingaat en achteraf toch z’n bedenkingen heeft of het wel slim was om dit te doen. Dit heeft niet alleen te maken met de te betalen bpm (belasting over de aankoop van een personenauto en motorrijwielen) en andere invoerkosten, wat nog wel eens anders kan uitvallen dan van tevoren berekend. Maar daar kan je nog een bepaalde marge in aanhouden om hier niet op stuk te lopen. 

Er zijn namelijk andere zaken die je geld kunnen gaan kosten en die niet zo makkelijk van tevoren in te schatten zijn. Om maar wat te noemen:

  • Er wordt veel gesjoemeld met kilometerstanden
  • Er is niet vermeld dat de camper uit de verhuur komt
  • De camper wordt als marge camper verkocht maar achteraf blijkt er nog btw betaald te moeten worden
  • De camper blijkt gestolen te zijn of schade te hebben gehad
  • Bij invoeren wordt het gewicht mét accessoires genoteerd (en niet af-fabriek)
  • Daardoor val je in een hoger tarief voor wegenbelasting
  • Daardoor blijft er minder laadvermogen over 
  • Soms mag je de camper daardoor enkel nog besturen met een C-rijbewijs
  • Bij garantie moet je terug naar de verkoper in Duitsland (soms vaker)

Risico's verkleinen

Moet je je hierdoor laten weerhouden om de berekening en vervolgstappen te maken? Ik zal de laatste zijn om je tegen te houden. Maar ik zou wel altijd een derde partij inschakelen die het importeren voor je kan regelen. Daarmee kan je bepaalde risico’s flink kleiner maken die het geld zeer zeker waard zijn. 

Verder is het slim om er de tijd voor te nemen. Wees niet bang om een paar honderd kilometer voor niets te moeten rijden om een camper te bezichtigen. Om de tijd te nemen om een aankoopkeuring te laten doen door een garage die je van tevoren gecheckt hebt op betrouwbaarheid.

Tot slot is het aan te raden om de Duitse taal onder de knie te krijgen en dan met name de camper-gerelateerde termen. Je kan zomaar een belangrijk detail verkeerd snappen en daardoor de boot ingaan.  

De (online) marktplaats voor campers in Duitsland

Zoals gezegd zijn er in Duitsland veel meer campers te koop dan in Nederland en daardoor is de kans ook groter dat je de voor jou juiste camper vind. Er zijn verschillende online marktplaatsen voor campers in Duitsland te vinden (met daarachter het aantal campers wat op moment van schrijven wordt aangeboden):

Je kan ook offline (laten) zoeken

Het begint allemaal met het afsnuffelen van de Duitse websites, maar vergeet ook niet dat de pareltjes soms verstopt kunnen zitten en wellicht niet eens online komen te staan. Er zijn genoeg handelaren in Nederland die regelmatig campers importeren. Wellicht kan je een relatie opbouwen met een dergelijke handelaar en hem jouw wensen te kennen geven. 

Hoe meer mensen er uitkijken naar jouw droomcamper, hoe sneller je hem hebt gevonden. Mocht je echt op een paar honderd euro kijken, dan kan je natuurlijk beter alles zelf doen. 

De beste prijzen

Daar komt bij dat een camper in het grensgebied niet veel goedkoper is dan in Nederland. Dat zijn afstanden die iedereen wel wil rijden voor een nieuwe camper. Voor de beste prijzen moet je dus echt wat verder Duitsland in, en als je dan iemand hebt die er vaker komt en die je vertrouwt, dan is dat wel handig als tipgever. 

Camper importeren uit Duitsland, een stappenplan

Er is veel over te vinden online maar heel veel informatie is onvolledig. Dit komt doordat het vaak de bedrijven die het invoeren voor je uit handen willen nemen degenen zijn die de informatie verstrekken. Zij gaan niet haarfijn uitleggen hoe een camper importeren werkt, want dat is immers hun broodwinning. 

Maar geloof mij, het is ingewikkeld genoeg om de meeste mensen af te schrikken, dus de mensen die met invoeren hun geld verdienen hoeven niet bang te zijn. 

Dit zijn de stappen die je kunt nemen:

  1. Zoek een camper die te koop staat bij een particulier of een bedrijf
  2. Bereken de BPM of laat dit doen (campers ouder dan 17,5 jaar is het BPM bedrag €0,-) 
  3. Print de BPM aangifte uit en neem mee onderweg van DE naar NL als bewijs bij aanhouding
  4. Ga erheen om hem te bekijken en aankoopkeuring te (laten) doen
  5. Koop de camper als alles naar wens is inclusief geldige TUV keuring
  6. Regel een Zollkennzeigen (Duits exportkenteken) of laat dit door verkoper doen
  7. Hiervoor moet je een Duitse WA verzekering afsluiten om daarvan de groene kaart te kunnen laten zien
  8. Met het Zollkenzeigen mag je ook in NL rijden indien hij niet langer dan 14 dagen geldig is
  9. Je kan (voor extra zekerheid) ook een 1-dags kenteken bij de Nederlandse RDW aanvragen
  10. Verzeker de camper vanaf de ophaaldag met een Nederlandse verzekering
  11. Regel voor de ophaaldag een afspraak bij een RDW keuringsstation 
  12. Rij van het RDW keuringsstation naar huis met de gekeurde camper
  13. Betaal de BPM
  14. Wacht op ontvangst van het kentekenbewijs van de RDW
  15. Bestel de nieuwe kentekenplaten
  16. Vraag het wegenbelasting campertarief aan bij de belastingdienst (kwart-tarief)

Korting op de BPM?!

Let op; Bij het berekenen van de BPM kan je soms van leuke voordelen genieten die je door onervarenheid niet toepast. Ook online calculators houden hier geen rekening mee.

Zo wordt er bijvoorbeeld vaak gerekend met een standaard prijs voor een bepaalde uitvoering van de bestelbus waarop de camper is gemaakt. Deze bestelbus kan echter bij aflevering een korting hebben gehad op de verkoopprijs waardoor het BPM bedrag ook lager wordt. Het kan dus lonen om dit door een gespecialiseerd bedrijf te laten berekenen die daar inzicht in heeft. 

buscamper te koop in duitsland

Ook een buscamper kopen in Duitsland kan lonen

En hoe zit het met buscampers kopen in Duitsland?

Een buscamper kopen in Duitsland is niet veel anders dan een camper met opbouw. Ook daarvoor zou je bovenstaande stappenplan kunnen gebruiken. Je hebt misschien minder kans op vochtschade in je camper, maar ook bij een buscamper zou ik altijd een aankoopkeuring aanraden. Ook kan er net zo goed met kilometerstanden geknoeid zijn.   

Misschien dat de aankoopbedragen van buscampers wat lager zijn dan campers met een opbouw waardoor je voordeel minder groot kan zijn. Maar ook nieuwe of een paar jaar oude buscampers kunnen makkelijk 30 tot 50.000 euro kosten, dus ook daar kan je wel geld mee besparen door te importeren. 

Is het slim om een schade camper uit Duitsland te halen?

Misschien ben je erg handig en kan je zelf een camper met schade repareren. In dat geval zou het een idee kunnen zijn om een schade camper in Duitsland te kopen, deze te importeren en in Nederland op te knappen. 

Ook hiervoor zou je bovenstaand stappenplan kunnen gebruiken. Je moet er echter wel rekening mee houden dat als de schade ‘rijdbaar’ is, je alsnog aan de wettelijke vereisten moet voldoen. Dus bijvoorbeeld geen scherpe uitstekende delen en alle verlichting moet werken.

Als de camper niet rijdbaar is, moet je rekening houden met extra kosten van vervoer. 

BPM over een schade camper

Verder moet je ook over een schade camper BPM betalen, maar deze kan door de schade lager uitvallen. Hiervoor kan je de BPM berekenen op basis van een taxatie. Echter alleen de schade aan het onderstel, de bus dus, mag meegenomen worden in de taxatie. Dat is immers ook het deel waarover je BPM betaald. 

Tot slot moet je ervoor oppassen dat je geen schade camper koopt die intern toch meer schade heeft opgelopen dan je in eerste instantie had ingeschat. Een camper is behoorlijk fragiel en bij een aanrijding kan het zomaar zijn dat de hele opbouw ontzet is terwijl je dat aan de buitenkant nauwelijks ziet. 

Maar goed, een schade camper is altijd een beetje een gok…

Vragen over of ervaringen met camper invoeren uit Duitsland?

Heb je zelf ervaring met het invoeren van een gebruikte camper uit Duitsland? Of zit je nog met vragen over hoe je dit het beste kan doen? Laat dan hieronder je reactie achter, we horen graag van je!

Nog veel meer leren over campers?

Met de Ultieme CamperGids bespaar je veel tijd, geld en moeite bij:


  • Kamperen met een camper
  • Huren van een camper
  • Kopen van een camper
  • Verhuren van je camper
  • Verkopen van je camper
  • Willem schreef:

    Moet de tv gewoon werken op astra 3 met canaal digitaal kaart

    • Dag Willem, een en ander hangt af van je ontvanger en de schotel die je gebruikt. Daarnaast moeten beide goed afgesteld zijn hiervoor.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Bespaar Tijd, Geld & Frustratie met Gratis Tips Over Campers

    >