Is een camper kopen in België de moeite waard?

Door Piet Hein

4 reacties

Lees
tijd:
Nog

min.

Een camper kopen in België? Je zult de eerste niet zijn. Maar wanneer loont het de moeite en is het de risico’s waard? En hoe werkt zo’n proces nou eigenlijk? Er zijn succesverhalen te vinden, maar ook een aantal horrorverhalen over gesjoemel met kilometerstanden, over niet-geldige garanties, over BPM bedragen die toch ineens duizenden euro’s hoger uitvielen dan gedacht en ga zo maar door.  

Eerder kwam er al een artikel op deze website over het kopen van een camper in Duitsland, waaruit je ook veel tips kan halen voor een camper kopen in België, nieuw of tweedehands.  

Toch kan je in België nog weer andere problemen tegenkomen. Lees daarom dit artikel door als je overweegt een motorhome te kopen in België en je zo goed mogelijk voorbereid wilt zijn. 

Waarom kiezen voor België

Een groot voordeel is dat zowel Duitsland als België relatief dichtbij Nederland liggen, waarbij de taal in België misschien een minder groot probleem is. Daar staat tegenover dat je dan wel in het Nederlands-sprekende gedeelte moet zijn en dat België natuurlijk een stuk kleiner is. Daardoor worden er ook minder campers aangeboden, maar dat neemt niet weg dat België na Duitsland het meest geliefd is om campers te importeren. 

Maar hoewel de taal een minder groot struikelblok kan zijn, je zult toch andere hindernissen langs moeten komen voordat de camper daadwerkelijk bij jou op de oprit staat, klaar om gebruik van te maken. De vraag is natuurlijk of het al die moeite financieel gezien waard is.  

Is een camper kopen in België goedkoper? 

Het feit dat er bedrijven zijn die er hun werk van hebben gemaakt om campers vanuit België te importeren om zo al het lastige werk uit handen te nemen, zegt denk ik genoeg. Daarnaast zijn er veel verhalen online te vinden van mensen die succesvol een camper hebben kunnen aanschaffen die naar eigen zeggen duizenden euro’s goedkoper was in België. Maar ook als je zelf gaat kijken naar nieuwe of tweedehands campers op de websites die hieronder staan vermeld, zie je dat de prijzen een stuk lager liggen dan in Nederland. En dat geldt voor zowel nieuwe als tweedehands campers die te koop staan in België. 

Tegelijk wil ik wel de opmerking maken dat je appels met appels moet vergelijken. Het is lastig om op het eerste gezicht te zien of twee campers identiek zijn. Zo moet je rekening houden met de kilometerstand, de vele opties die er op kunnen zitten en in welke staat de camper verkeerd. De ene camper kan nog in nieuw staat zijn omdat hij maar één superzuinige eigenaar heeft gehad terwijl de ander met precies dezelfde kilometerstand helemaal uitgeleefd kan zijn.   

Daarnaast is het niet enkel de verkoopprijs die telt. De camper zal ook ingevoerd moeten worden waarbij je vooral rekening moet houden met de grootste kostenpost: De BPM. Maar hoe ouder de camper, hoe lager deze is. 

motorhome kopen belgie

Een motorhome importeren vanuit België brengt verschillende kosten met zich mee

Wat kost het importeren van een camper vanuit België? 

Het begint allemaal met de aankoopprijs van de camper. Het is niet ongebruikelijk om over de verkoopprijs te onderhandelen, probeer dit dan ook altijd. Misschien kan je (een deel van) de invoerkosten daarmee wel terugverdienen 😉  

En dan de BPM. De kosten van de BPM zijn momenteel 37% over het auto-deel bij een nieuwe camper. Maar heb je een tweedehands camper dan kan je aan de hand van bepaalde tabellen bij de belastingdienst berekenen hoeveel dat voor jou is.

Overigens is dat niet de meest voordelige tabel, zoals je ook in het overkoepelende artikel over het importeren van een camper kan lezen. Gebruik voor een meer voordelige berekening bijvoorbeeld deze tool van Autotelex. 

Voorbeeld berekening BPM camper

Zo las ik van iemand de volgende details: 

  • Een 13 jaar oude camper ingevoerd
  • Nieuwwaarde chassis en cabine (auto gedeelte camper) €22.000
  • BPM bedrag: Een kleine €1.000 

Voor iedereen is deze berekening weer anders want je moet dus achterhalen wat de nieuwwaarde het autogedeelte van jouw camper was. Daarvoor kan je bijvoorbeeld ook de eerder vernoemde website van Autotelex gebruiken.

Verder moet je nog met de volgende kosten rekening houden: 

  • Heen en weer reizen (brandstof, eventueel overnachting, misschien 2 keer)
  • Aankoopkeuring (+/- €100)
  • Verzekering 
  • RDW keuring (+/- €100)
  • Kentekenplaten  (+/- €60) 

Belgische camper marktplaatsen online

Er zijn verschillende Belgische websites waar campers en motorhomes zowel nieuw als tweedehands worden aangeboden. Op die manier kan je makkelijk vanuit je luie stoel campers vergelijken en een eerste stap zetten in je zoektocht.  

Dit zijn websites die je kan bekijken: 

Het is even zoeken op deze websites, maar hoe meer je er in duikt, hoe makkelijker het wordt. Ga ook niet direct op de eerste de beste camper af, maar heb geduld. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe sneller je ene goede camper kan herkennen en een voorkeur ontwikkelen. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat je ook echt bij campers gaat kijken, want vanaf een foto kan alles er veel mooier uitzien dan het in werkelijkheid is.  

Geldt dit ook voor een buscamper kopen in België? 

Ook als je een buscamper in België wilt gaan kopen zijn bovenstaande richtlijnen van toepassing. Ook in het geval van een buscamper mag je de BPM berekenen over de nettocatalogusprijs van een gesloten bestelbus. Daarbij hoef je dus niet camper-accessoires op te tellen, maar weer wel de airco in de cabine en andere extra opties die bij het bestelbus-gedeelte horen. 

Waar moet je om denken bij schadecampers vanuit Belgie? 

Misschien overweeg je om een schadecamper vanuit Belgie te importeren, omdat je een handige Harry bent. Of je denkt dat repareren niet zo veel kost en je uiteindelijk een hele mooie nieuwe camper kan rijden voor weinig… 

Als je hier geen ervaring mee hebt zou ik die laatste optie niet snel kiezen aangezien het dan gewoon een grote gok is. Zelfs ervaren schadeherstellers maken nog wel eens een ‘inschattingsfoutje’, vooral bij  campers heb je het dan al snel over grote bedragen.  

Maar goed, ik zal je niet tegenhouden als je het avontuur wilt opzoeken 😉 Waar je rekening mee moet houden is dat je de BPM dus enkel over het autogedeelte van de camper betaald. Als de schade dus aan het campergedeelte zit, heb je geen voordeel wat BPM betreft. Mocht er wel schade aan het chassis of de cabine zitten, regel dan een taxatierapport. Daarmee kan je aan de belastingdienst aantonen dat de camper meer is afgeschreven dan gebruikelijk vanwege de schade.  

Ervaring met camper kopen in België of nog vragen?

Mocht je aanvullingen hebben op dit artikel over een camper kopen in België, schroom dan niet om ze hieronder in de reacties met ons te delen. We horen graag je verhaal. Of als je overweegt een camper vanuit België te importeren, laat het dan ook hieronder weten als je nog met vragen zit. 

Nog veel meer leren over campers?

Met de Ultieme CamperGids bespaar je veel tijd, geld en moeite bij:


  • Kamperen met een camper
  • Huren van een camper
  • Kopen van een camper
  • Verhuren van je camper
  • Verkopen van je camper
  • Wij hebben een nieuwe camper gekocht in België, de prijs die we zijn overeengekomen is inclusief BPM. Het Belgische bedrijf verzorgt de keuring bij de RDW en het Nederlandse kenteken. Nu hoorde ik dat de fiscus nog bij mij zal aankloppen voor 21% BTW. Klopt dat? Dat heeft de verkoper ons niet vertelt.

  • Kan het stuk BPM nog iets verder worden uitgewerkt? Het voorbeeld gaat over een 13 jaar oude camper welke nog geen 5% BPM betaald wat ik nergens tegenkom bij de belastingdienst. Een camper van een dergelijke leeftijd zit rond de 40-45% op dit moment, wat zou uitkomen op 8800-9900 euro. Dat verschil is nogal groot en er moet dus meer uit te leggen zijn dan er staat denk ik.

    • Dag Perry, bedankt voor je reactie en scherp van je. Wat later dan dit artikel is een overkoepelend artikel over het importeren van een camper op deze website verschenen. Daarin kan je onder andere terugvinden dat de tabellen van de belastingdienst het minst voordelig zijn als het gaat om het berekenen van de BPM. Je kan daarvoor beter de tool van bijvoorbeeld Autotelex gebruiken: https://autotelex.nl/import/ Ook als je naar deze BPM tabel van 2020 van DAS import kijkt zie je dat de percentages een stuk lager liggen: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen/afschrijvingstabel

      Hoe het kan? Wie het weet mag het zeggen. Het is niet voor niets dat je de BPM het beste door een gespecialiseerd bedrijf kan laten berekenen (voor een paar tientjes) aangezien je daar zo een paar honderd zo niet een paar duizend euro op kan besparen. Dat blijkt wel weer.

      Ik zal het ook even in dit artikel toevoegen.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Bespaar Tijd, Geld & Frustratie met Gratis Tips Over Campers

    >