Een oude camper kopen, waar moet je om denken?

Door Piet Hein

3 reacties

Lees
tijd:
Nog

min.

Als je van plan bent om een oude camper te kopen dan kan je daar verschillende redenen voor hebben. Soms heeft het te maken met je budget, en soms kan je oudere campers gewoon mooier vinden dan nieuwere. 

Omdat de techniek bijvoorbeeld simpeler is of omdat je er een warmer gevoel bij krijgt dan bij die ‘witte plastic dozen op wielen’ van tegenwoordig 😉

Wat je motivatie ook is om voor een oude camper te kiezen, je zult de eerste niet zijn die er volledig de boot mee in gaat. Niet alleen financieel, maar ook qua camper-beleving. Er zijn er zelfs die daardoor nooit meer willen camperen…

Om dat te voorkomen is het slim om eerst dit artikel te lezen voordat je overgaat tot de aanschaf van een camper op leeftijd. Zodat je enigszins weet wat je te wachten staat en je voor minder grote verassingen komt te staan. Lees dus snel verder!

Van roze wolk naar nachtmerrie 

Toen ik mijn eerste oldtimer camper kocht, was ik nog een student. Ik had een klein budget en veel tijd, dus het leek me een goed idee om een camper te kopen waar ik geen wegenbelasting voor hoefde te betalen en waarvan de verzekering een schijntje was. 

Ik ging op zoek naar een oude camper en heb heel wat advertenties op Marktplaats afgespeurd voordat ik een oude Bedford tegenkwam die me aanstond. Het was een kleine alkoof camper met een benzinemotor die omgebouwd was om op gas te kunnen rijden. 

Eigenlijk kan je het niet goedkoper hebben!

Voor het oog was het een heel leuk ding en ik zag mezelf er al in rijden en kamperen. Hij had weinig roest en zag er aan de buitenkant heerlijk retro uit. Eigenlijk had hij voor mij alles qua looks wat ik mooi vond aan oudere campers en ik was dan ook op slag verliefd. 

Een klein beetje vochtschade

Het feit dat het raam in de alkoof vervangen moest worden vanwege een klein beetje vochtschade hield me niet tegen. Ik had immers tijd genoeg en het leek me geen probleem wat ik niet kon oplossen. 

Na een proefrit besloot ik de camper te kopen voor een paar duizend euro. Ok, hij trok niet zo snel op en ook het schakelen ging wat ruw, maar hoorde dit niet bij een oude camper? Daar kon je toch ook niet te veel van verwachten? 

Eenmaal thuis (het was toch best veel lawaai als je met 90 km per uur over de snelweg reed) begon ik met het demonteren van het raampje in de alkoof. 

Helaas ben ik in de tijd daarna niet meer gestopt met demonteren. Niet alleen de lijst rond het raampje bleek verrot, het water was al door de hele camper getrokken en blijkbaar was dit al een tijdje bezig…

Je kon wel zeggen dat 80% van de camper gewoon verrot was en dat de platen aan de binnen- en buitenkant van de zijwanden en het dak het campergedeelte nog staande hielden. Eigenlijk was het nog een wonder dat hij nog niet in elkaar was gezakt. 

oldtimer camper kopen

Een motorrevisie kan je veel geld kosten...

De motor reviseren?!

Uiteindelijk ben ik vol goede moed weer gaan opbouwen, want hoe moeilijk kan het zijn om het binnenframe van hout te vervangen? Dat viel inderdaad enigszins mee, totdat de camper voor de APK moest komen opdraven in de garage.

Daar kreeg ik te horen dat de APK op zich niet zo’n probleem was, maar dat de motor wel lui was. Dit betekende eigenlijk dat de complete motor zo erg versleten was dat deze lang niet meer het vermogen produceerde als toen hij uit de fabriek kwam rollen. 

Een complete motorrevisie was noodzakelijk en ging meer kosten dan dat de camper ooit waard zou worden. 

Uiteindelijk heb ik de camper voor de helft van het aankoopbedrag kunnen verkopen aan een nieuwe knutselaar die er nog wél wat in zag. Een bittere pil voor een student met een kleine spaarrekening.  

Voordelige specificaties

Natuurlijk heb ik hier wel van geleerd en ook daarna is er nog weer een camper gekomen met dezelfde specificaties:

  • Oldtimer
  • Belastingvrij
  • Benzinemotor op LPG
  • Goedkope verzekering

Dit was een Mercedes Benz 208 James Cook met Westfalia interieur. Ook hier is genoeg over te vertellen maar voor nu laat ik het hier even bij en wil ik je mijn leerpunten met je delen. 

Want ook daarna heb ik nog verschillende campers gekocht die vaak ouder dan 15 jaar waren. Genoeg ervaring dus om te delen, lees vooral verder als je dat interessant vindt. 

Is een oudere camper echt zoveel goedkoper? 

Zoals je kon lezen waren mijn overwegingen destijds echt de kosten om voor een oudere camper te gaan. Daarnaast viel ik ook wel voor de charme die een oude camper kan hebben. Die combinatie KAN dodelijk zijn voor je portemonnee, vooral als je net als ik maar weinig verstand hebt van oude campers en zelf geen sleutelaar bent wat betreft het auto-gedeelte van de camper.

Vaste lasten vs. variabele lasten

Laten we gewoon even de gemiddelde vaste lasten voor een niet-oldtimer camper op een rijtje zetten:

  • Wegenbelasting: 75 euro per maand
  • Verzekering: 50 euro per maand

Voor een oldtimer camper zijn dit:

  • Wegenbelasting: 0 euro per maand
  • Verzekering: 30 euro per maand

De maandelijkse kosten die je met een oldtimer camper dus bespaard, komt neer op 125-30= 95 euro, dit is 1140 euro per jaar. Dat is aanzienlijk zou je zeggen, en dat is het op het eerste gezicht ook. 

Er staat echter wel wat tegenover, en dan heb ik het niet alleen over de financiën.

Camper Kopen? Bespaar Duizenden Euro's

Voorkom een miskoop bij het kopen van een camper. Leer hoe je met je dierbare spaargeld de juiste camper koopt - zonder technische kennis - en bespaar duizenden euro's.

Bekijk de video voor meer info:

video camper kopen zonder spijt

Onderhoud van een oude camper

Ten eerste zijn de onderhoudskosten hoger aangezien je grotere kans hebt op gebreken. Een motorrevisie kan al snel in de duizenden euro’s lopen en dan moet je nog maar geluk hebben dat alle onderdelen nog te krijgen zijn. Hoe schaarser de onderdelen hoe duurder ze zijn. 

Daarnaast heb je sneller kans op roest, en deze herstelwerkzaamheden zijn vaak niet goedkoop vanwege de tijd die er in gaat zitten. 

Dit kan je allemaal zien te voorkomen door heel veel zelf te doen. In de praktijk betekent dit dat je meer met het onderhoud van de camper bezig bent dan dat je er mee op pad gaat. 

Het is maar net wat je bedoeling is, wat je hobby is. 

Tenzij je natuurlijk een oldtimer koopt in concoursstaat, maar dan is het aankoopbedrag vaak gelijk aan een moderne camper. 

Toch kan je voor 1140 euro per jaar aardig wat onderhoud uit laten voeren. Tot zover dus financieel gezien voordeel - je stopt het geld van de bespaarde wegenbelasting en verzekering in onderhoud. Met een beetje geluk kom je dan door de jaren heen telkens op 0 uit. 

oude camper kopen geld

Een oude camper kopen is één, het onderhoud is een tweede...

Hoeveel comfort heb je er voor over?

Dan nog andere nadelen van een oude camper tegenover een wat modernere camper, die je, laten we zeggen, voor zo’n 10.000+ euro kan krijgen.

Ten eerste het comfort wat je inlevert. 

Vaak ligt de topsnelheid van een oldtimer camper op zo’n 80 tot 90 km per uur. Even makkelijk een vrachtwagen inhalen op de snelweg is er dan niet bij. Dit vraagt een aanpassing op je rijstijl en enige onverschilligheid over wat anderen van je vinden. 

Ook moet er niet te veel hoogteverschil zijn, aangezien de motor beperkte kracht heeft om omhoog te komen. Daarnaast is de kans groter dat je de motor overbelast aangezien je het grootste gedeelte van de tijd het maximale van zijn vermogen vraagt.  

Dan nog de rij-geluiden tijdens ritjes op de snelweg. Het volume daarvan is veel hoger dan je in je auto gewend bent. Natuurlijk kan je dit wel iets verbeteren door (meer) isolatie aan te brengen, maar dit is vaak nog te weinig om een normaal gesprek met elkaar te kunnen voeren of rustig naar muziek te kunnen luisteren. Dit kan ervoor zorgen dat een reis je meer vermoeid dan normaal. 

Dit is natuurlijk te voorkomen door snelwegen zo veel mogelijk te vermijden. Dit heeft als gevolg dat je vaak niet veel verder komt dan onze buurlanden tenzij je meer dan een maand de tijd hebt. 

Ben je stressbestendig? (En je relatie?)

Dan nog de kans op gebreken.

Het idee dat je zomaar langs de kant van de weg kan staan, daar moet je tegen kunnen. Je moet er dus op ingesteld zijn dat je met een oude camper op pad bent en je gereedschapskist bij je hebben. 

En misschien kan jij die ‘stress’ wel aan, je reisgenoot (of -genoten) moeten hier ook tegen kunnen aangezien je anders de sfeer verpest van wat juist een leuke tijd had moeten zijn. Heb jij uiteindelijk ook niets aan. 

De laatste twee punten die ik noem hebben in eerste instantie niet zo veel met geld te maken. Maar het geld wat je bespaard door met een oude camper op pad te gaan, daar betaal je voor met deze nadelen. Je zult voor jezelf de overweging moeten maken of dit de besparingen en de charme van een oude camper waard zijn.  

Aankooptips voor een oude camper kopen

Hieronder heb ik enkele aankooptips beschreven die ik uit eigen ervaring heb opgedaan en door schade en schande heb ondervonden. 

1. Doe een aankoopkeuring. Altijd.

In dit artikel bespreek ik de aankoopkeuring voor een camper welke ook grotendeels geldt als je een oude camper gaat kopen. Doe een dergelijke aankoopkeuring altijd! Een relatief kleine investering vooraf kan je heel wat geld besparen en ook nog eens een veel betere onderhandelingspositie geven. Het kost even wat geld, tijd en moeite, maar ik weet zeker dat je er achteraf blij mee bent. Al was het maar om een bevestiging te krijgen van je vermoeden. 

2. Vergelijk eerst

Mijn eerste tip is: Zorg dat je referentiemateriaal hebt. Bekijk en bestuur dus meerdere oude campers om te weten wat je ervan kan verwachten. En doe ook eens wat ervaring op met een wat jongere camper om te weten wat je gaat missen. Je weet dan een beetje wat normaal is voor een oudere motor wat betreft trekkracht en geluid van de motor en rijwind. 

3. Laat je niet te snel afschrikken...

Een beetje zwetende motor is bijvoorbeeld niet zo erg, als er maar geen druppels olie onder hangen. Ook oppervlakkige roest is vrij goed te behandelen, je kan meer dan je denkt. Vergeet niet dat je een camper gaat kopen die tientallen jaren oud is en waar dus best wat krassen en deuken op te verwachten zijn. 

4. ...Maar wees niet overmoedig

Roest aan de oppervlakte is vaak maar 25% van wat er onder de lak te vinden is. Als je die insteek hebt, dan weet je hoeveel je moet behandelen om er weer iets van te kunnen maken. Verder kosten heel veel kleine klusjes ook heel veel tijd. Het is niet voor niets waarom de verkoper dit niet even snel voor elkaar gemaakt heeft 😉

5. Weet wat voor persoon je bent

Wat ik hiermee bedoel is dat je moet weten of je een sleutelaar bent, of iemand die het leuk vindt om het campergedeelte op te knappen, of dat je een persoon bent die het vooral leuk vindt om er in te rijden. Het liefst heb je natuurlijk een combinatie van die twee, maar ik bleek vooral van het laatste soort te zijn. Dan is het wel fijn als het technische gedeelte in ieder geval in orde is. 

6. Bepaal vooraf je budget

Als van tevoren weet hoeveel je wilt of kan uitgeven, dan kun je bij de aankoop beter rekening houden met eventuele reparaties of verbeteringen. Het is dan ook wat makkelijker om de camper niet door een roze bril te bekijken, maar ook een slimme aankoop te doen die geen bodemloze put van je bankrekening maakt.   

Mocht je nog meer aankooptips voor een camper willen hebben lees dan het artikel met tips over een camper kopen

Mijn conclusie over oude campers kopen

Mijn eerste camper, de oldtimer Bedford, was voor mij een regelrechte ramp. Het heeft me destijds relatief veel geld gekost. Een dure leerschool die me wat kennis betreft wel veel gebracht heeft. 

Toen ik echter de oldtimer Mercedes bus had gekocht ging het me meer voor de wind. De onderdelen ervoor waren er in overvloed én betaalbaar. Daarnaast heb ik er in die paar jaren geen rare dingen mee gehad waardoor ook de onderhoudskosten erg meevielen. 

Natuurlijk heeft dit ook een beetje met geluk te maken, want het had ook hoger kunnen uitvallen. Toch denk ik wel dat het uitmaakt wat voor merk je koopt, zo staat Mercedes bekend om de degelijkheid van de motoren uit die jaren. Techniek kan echter altijd onverwachts voor hoge kosten zorgen, hoe betrouwbaar een merk of motor ook genoemd mag worden. 

Nooit meer?!

Maar wat mij betreft zijn de nadelen qua comfort de besparingen (en de charme) niet waard. Dan maar wat meer betalen en niet beperkt worden door het vermogen van de motor. En normaal een gesprek kunnen voeren en muziek kunnen luisteren is mij ook wel wat waard, ook omdat je dan minder uitgeblust uit de camper stapt na een langere reis. 

Tot slot geeft het ook een veiliger gevoel als je niet de sloomste op de snelweg bent maar normaal een vrachtwagen in kan halen zonder een gevaar op de weg te zijn.  

Maar zeg nooit 'nooit'...

Vragen of opmerkingen? Reageer!

Heb je vragen over het kopen van een oude camper? Of misschien heb je zelf ervaringen die je graag wilt delen omdat anderen daarvan kunnen leren?

Laat het dan vooral hieronder weten, ik vind het leuk om van je te horen. Oude campers is een onderwerp waarbij altijd veel verhalen te vertellen zijn, iedereen heeft zo zijn eigen kijk op de zaken. Juist voor nieuwkomers kan dat heel leerzaam zijn!

  • Geweldige informatie.
    En leuk om te lezen.

  • Wij hebben fiat camper uit 200 inngeruilt voor vw lt uit 80 met 6 cyl diesel. Deze camper was verhoogd verlengt. Carrosserie was niet verrot. Niet rond voorruit en deuren ook gaaf. Rond ramen wel roest, dus ramen eruit en met sicaflex kit er weer in. Onderom overgeverft. Naden met owatrol, onderkant afgeborsteld en opnieuw in verf en coating. Inrichting was niets dus opnieuw ingetimmerd, eenvoudige inrichting. Dat intimmeren was meeste werk. Polyester dak versterkt met extra matje. Lang lopen zoeken lekkage cabine. Kwam door rubbers deur opgelost door extra alu goot erboven lijmen. Inwendig in deur ook alu plaat aangebracht over luchtroosters tegen lekkage. En ook anti dreun matjes in deur gelijmt. Aan motor hing wat los. Kachel motor zat vast. Verlichting dashboard gebrekkig dus nieuw draadje en lampjes. Vacuüm pomp slang vervolgen. Remolie vervolgen. Ontluchtnippels gingen gelukkig los. Er moest nieuw voorruit in. Twee kleine stukjes in gelast. Uitlijnen, twee keer plus bandjes vervangen. Gelukkig vond ik in grof vuil de geluidwerende onder tapijt materialen voor geluid isolatie, dit met vloerbedekking, antidreun matten en zelf maken afdichtingen motorkap en opvullen holle ruimtes met minerale wol, maakten de ongeoovelijke lawaaibak stil, je kan met elkaar normaal praten. Gelukkig zat er luchtvering in zodat de bus in combinatie met een er zelf in geprutst scheel auto stoel heel ontspannen rijdt. Deze motors hebben bijzonder prettig geluid, mits gedempt. Het verbruik is 1op 10 bij krap 90. Dacht dat lage snelheid probleem zou zijn, maar is eigenlijk zeer relaxt. Al het andere verkeer haalt je in en gaat van je af waardoor je je eigen snelheid kan rijden en practisch nooit hoeft afteremmen voor wat voor je zit. Alleen korte invoegstrook met druk verkeer is niet zo. Verder krijg je positieve reacties op zo’n oude bus. Al met al is het wel veel werk, en gelukkig was hij aardig gaaf. Ook blijf je werk houden. Van alle oude bussen is het denk ik unikem hoe stil ik hem heb gekregen en de 6 cyl diesel klingt heerlijk, in combinatie met luchtvering rijdt het ongelooflijk relaxt en comfortabel. Maar geen stuur rem bekrachtiging enzv. Ook geen airco, maar er zit voor luchtinlaat rechtstreeks naar buiten koelt goed. Al met al zit er enorm veel ruimte in en is het rijden niet vermoeiend maar genot. Dat was allemaal niet zo toen we hem kochten. Het lawaai was zo extreem, dat gewoon niet uit te houden was. Weet niet of bij elke oude bus dit te doen is met het resultaat dat wij nu hebben berijkt. Wij toeren meestal door Frankrijk de snelheden daar zijn laag op niet payage, nl 80/90. En nu rijdt dit oude vehikel stiller, comfortabeler dan de Fiat camper. Maar blijft natuurlijk uitdaging zo’n oud ding. Meestal zijn ze rot, erg lawaaierig, langzaam. Maar wij zijn nu hardstikke content met de onze, en hij is uniek. Grt b

    • Erg leuk verhaal en mooi om te horen dat jullie hem zo comfortabel hebben gekregen! Dat is behoorlijk uniek inderdaad. Vooral met zo’n oude 6 cilinder diesel 🙂 Veel plezier ervan!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Bespaar Tijd, Geld & Frustratie met Gratis Tips Over Campers

    >