Je camper isoleren? Alle methodes op een rij

Door Piet Hein

4 reacties

Lees
tijd:
Nog

min.

Een camper isoleren is op zich geen moeilijke klus, ook als je niet technisch bent kan je het prima zelf doen. En toch kan het enorm fout gaan; Of je werkt met de verkeerde materialen, óf je brengt het op de verkeerde manier aan. 

Maar als je snapt hoe camper isolatie werkt, dan wordt de kans dat je het goed doet ineens veel groter. Ook ga je daardoor beter begrijpen waarom het de investering wel - of niet - waard is. Want laten we eerlijk zijn, het is niet leuk om veel geld uit te geven aan iets wat je wegstopt onder plafond, wanden en vloer. 

In dit artikel kan je de meest besproken isolatiemethodes terugvinden en ook vind je overal de voor- en nadelen ervan. Op die manier kan je voor jezelf de keuze maken wat het beste in jouw situatie past. 

Moet je je camper isoleren of niet?

Niks moet, maar het isoleren van je camper heeft wel een paar belangrijke voordelen. Het is niet voor niets dat alle fabriekscampers goed geïsoleerd zijn; daar hoef je in feite niet veel meer aan te doen qua extra aan te brengen isolatie. 

Toch zijn er ook voor fabriekscampers extra isolatie-opties. Want overal waar enkele ramen in een camper zitten - zoals in de cabine - is de isolatie minimaal. Verderop in dit artikel meer daarover waar het gaat om cabine isolatie en buitenisolatie van je camper.  

3 Redenen voor het isoleren van je camperbus

Waar we het eerst uitgebreid over gaan hebben is de isolatie in zelfbouwcampers. Vaak gaat het dan om het isoleren van een camperbus. Dit kan je om verschillende redenen doen:

  1. Je kan de temperatuur in de camper beter regelen
  2. Tegen roest en schimmel in de camper
  3. Tegen geluiden van buiten

Nu zou je kunnen denken dat dit een beetje overdreven is. Als je gaat kamperen ga je je tent toch ook niet isoleren? Voor een beetje kampeerder is het niet hoeven opzetten van een tent, de extra ruimte en een bed met een echt matras immers al luxe genoeg?

camper isolatie

Koud of warm weer? Je wilt altijd een goed geïsoleerde camper

Laten we de redenen om te gaan isoleren eens bij langs gaan om te zien wat deze eigenlijk inhouden. Wellicht dat je dan meer overtuigd wordt van de investering in tijd en geld die het isoleren van een camper met zich meebrengt. 

1. Isoleren voor beter regelen van temperatuur

Dit is de belangrijkste reden om te gaan isoleren. De meeste mensen denken dan vooral aan koudere temperaturen. Maar ook al zou je enkel in Nederland blijven met je camper en dat alleen in de zomermaanden, dan nog is isoleren een must. Want ook in Nederland kan het in de zomer goed warm worden, en het lijkt wel of het door de jaren heen alleen maar warmer wordt.  

Als je het namelijk een beetje koel kan houden in de camper, dan blijft het ook veel langer koel in de camper. Daarnaast duurt het opwarmen ook langer met een goed geïsoleerde bus. 

Om het koel te houden kan je bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van een camper airco. Toch hoeft het niet zo kostbaar en luxe te zijn, er zijn ook dakluiken voor campers met ventilators die voor een goede luchtstroom zorgen. Er zijn genoeg camperaars die een dergelijke ventilator prefereren boven een airco.

Kamperen buiten de zomermaanden

Mocht je naast de zomermaanden ook in de lente en herfst er met de camperbus op uit willen (of zelfs in de winter) dan is isoleren des te meer aan te raden. Ook al is het overdag mooi weer, in die maanden kan het ‘s nachts al snel richting het vriespunt gaan. 

Zonder isolatie wordt de buitentemperatuur al snel de binnentemperatuur aangezien het metaal en de standaard ramen van een bestelbus goede geleiders van warmte en kou zijn. Het is geen pretje om dan met een extra joggingbroek en dik vest te moeten slapen…

camper isoleren of niet

Stoken voor de vogeltjes is niet nodig, die houden zichzelf wel warm

Stoken voor de vogeltjes?

En zou je zonder isolatie gaan stoken in de camper met bijvoorbeeld een verwarming op elektriciteit, gas of diesel, dan blijf je bezig. Want net zoals het metaal en de ramen een goede geleider van buiten naar binnen zijn, zijn ze dat ook andersom. 

Je bent dan aan het stoken voor de vogeltjes, zoals mijn moeder dat zou zeggen. 

Mocht je dit allemaal nog een beetje onzinnig vinden en heb je het idee dat je nog steeds prima zonder isolatie kan? Lees dan de volgende reden om je camper te gaan isoleren even goed door. 

2. Isoleren om roest en schimmel tegen te gaan

Als je nog niet overtuigd bent van het isoleren van je camper, moet je de eigenaar van een bestelwagen eens vragen naar condens in zijn laadruimte. In tegenstelling tot een personenauto bestaat zo’n laadruimte enkel uit een laagje metaal. Er zit behalve eventuele aftimmering dus geen enkele bekleding direct op het metaal. 

Daardoor komt het regelmatig voor dat er dikke druppen aan het metalen dak hangen en er water bij de metalen wanden naar beneden sijpelt. Als dat condenswater verder niet opgesloten zit is dat niet erg, want door ventilatie wordt dit door de tijd heen wel weer verdampt. 

Warme lucht en koud metaal...

De reden dat deze condens kan ontstaan is omdat het metaal een koud oppervlak is. Als de lucht dat in de buurt van het metaal komt warmer is, zal het door het koude metaal afkoelen.

Hierdoor neemt het vochtgehalte van de lucht af, maar deze moet wel ergens naartoe. Het zal zich aan het dichstbijzijnde oppervlak hechten, totdat het te veel en te zwaar wordt, waarna het als een drup naar beneden zal vallen of sijpelen.

En aangezien warme lucht opstijgt, zal het meeste condens aan het dak van de bus ontstaan. 

Als de omstandigheden ‘optimaal’ zijn, kan het zijn dat er na één nacht allemaal druppen op de vloer van de laadruimte liggen. Zo erg kan het dus worden, en zo snel kan het gaan. 

Om nog maar te zwijgen van een situatie waarin er één of meerdere personen een nacht in de bus hebben liggen slapen. Daarbij ontstaat nog veel meer warmte en luchtvochtigheid met alle gevolgen van dien.

De buitenwand buitensluiten

Wat je dus moet zien te voorkomen is dat aan de binnenzijde van de bus lucht in aanraking kan komen met de metalen oppervlaktes zoals het dak, de wanden en de vloer. Dit kan je doen door de camperbus te isoleren.   

Het is daarbij belangrijk dat je de isolatie direct op het metaal aanbrengt. Er mag dus geen lucht zitten tussen het isolatiemateriaal en de metalen oppervlaktes. Anders heb je het nog erger gemaakt; Er kan nog steeds condens ontstaan, maar deze is zo goed als opgesloten en heeft nauwelijks kans om te verdampen. 

camperbus isoleren

Als je WEL goed isoleert, kan je helemaal geen metaal meer van de buitenwand zien

Kans op roest, kringen en schimmel

Dit vocht zal zich gaan ophopen waardoor de kans op roestvorming groot is. Ook kan het vocht in de afwerking van de camperbus trekken, denk bijvoorbeeld aan alles wat je van hout maakt. Maar ook alles van stof neemt graag vocht op met kringen en schimmelvorming als gevolg.   

Wakker worden van vallende waterdruppels op je neus is best vervelend. Maar alleen al wakker moeten worden in een erg vochtige omgeving is ook geen pretje. Reden genoeg voor het isoleren van je camper dus.

3 Isoleren tegen (rij)geluid

De isolatie die je gebruikt om de temperatuur in de camper beter te kunnen regelen helpt ook tegen geluidsoverlast als je aan het kamperen bent. Je hoort daardoor veel minder van wat er buiten de camper gebeurd wat prettig kan zijn voor je nachtrust. 

Maar ook omgekeerd; Het geluid dat je in de camper produceert wordt buiten minder goed gehoord. Als je het bijvoorbeeld ‘s avonds een keer wat later maakt hoeven eventuele buren daar geen last van te hebben. 

En als je een keer een goed gesprek hebt met iemand hoef je niet direct bang te zijn dat anderen mee kunnen luisteren. Wel zo fijn. 

Geluiden tijdens het rijden

Naast het geluid tijdens het kamperen heb je ook nog de rijgeluiden. 

De meeste camperbussen hebben namelijk geen tussenschot tussen de cabine en het campergedeelte - wat voorheen de laadruimte was. Onder het rijden kan deze ruimte zonder isolatie een behoorlijk versterkend effect hebben van rijgeluiden. En hoe harder je gaat rijden, hoe meer geluid die ruimte gaat produceren. 

Mocht je ervoor kiezen om een paar uur te gaan rijden voordat je ergens neerstrijkt, dan kan dat ervoor zorgen dat je behoorlijk moe op je bestemming aankomt. 

beste isolatie buscamper

Na een lange rit wil je niet helemaal op zijn vanwege het lawaai in de camper

Resonantie van de camper voorkomen

Dit veroorzaken van lawaai komt niet alleen door losse spullen in de camper en de bewegende delen van het onderstel, maar ook door trillingen van de carrosserie. De metalen oppervlaktes kunnen door het rijden gaan resoneren en dit geluid doorgeven. 

Om dit te voorkomen kan je naast de isolatie voor de temperatuur ook gebruik maken van zogenaamde ontdreuningsplaten. Dit zijn verzwaarde plakkaten van bitumen die je op de grotere en kleinere metalen oppervlaktes kan plakken. 

Het is in tegenstelling tot het ‘normale’ isolatiemateriaal niet nodig om de gehele camperbus hiermee te bekleden, denk eerder aan ongeveer 50% van de oppervlakte. Enkel de grootste oppervlakten in het midden hiermee bedekken maakt vaak al een heel verschil. Hierdoor is de resonantie van deze oppervlakten veel minder. 

Vergeet hierbij ook de grote schuifdeur niet welke veel lawaai kan maken bij het dichtgooien. Ontdreuningsplaten kunnen dit lawaai verminderen. 

Goede Ontdreuningsplaten

Als je zo min mogelijk lawaai wilt hebben tijdens het rijden kan je kiezen voor zogenaamde ontdreuningsplaten. Dit is akoestische isolatie door middel van een trillingsdempende mat. 

Een aanrader hiervoor zijn de matten van Noico, deze zijn zelfklevend en kan je makkelijk op maat maken. 

camper isolatiemateriaal

(3791+ ervaringen en vaak gratis verzending)

8 Soorten isolatiemateriaal voor een camper

Voordat we verder ingaan op hoe je je camperbus het beste kan gaan isoleren (zie stappenplan verderop), worden eerst de te gebruiken materialen besproken. Er zijn namelijk nogal wat verschillende soorten isolatiemateriaal voor een camper verkrijgbaar. 

Het beste camper isolatiemateriaal moet ten eerste goed isoleren en daarbij ook condensvorming tegengaan. Tot slot moet het geen vocht opnemen en het liefst ook geluidsisolerend zijn. Het is helemaal mooi als het niet al te dik is zodat het niet te veel van de binnenruimte van je buscamper in beslag neemt. 

Dit zijn de soorten camper isolatiemateriaal die worden besproken:

  • Schapenwol
  • Steenwol
  • Noppenfolie
  • Pur
  • Piepschuim (EPS)
  • Styrodur (XPS)
  • Xtreme
  • Armaflex

Sommigen hiervan zijn meer merken dan dat het soorten isolatie zijn. Maar aangezien er over de verschillende opties wel het één en ander te bespreken valt, gaan we ze toch even bij langs. 

Schapenwol isolatie voor een camper

Misschien wil je je camper vooral heel duurzaam bouwen en veel natuurlijke materialen daarvoor gebruiken. Je camper isoleren met schapenwol kan dan zomaar een idee zijn, er zijn best meer camperaars die dit hebben gedaan. 

De voordelen van schapenwol zijn ook best wel overtuigend, helemaal als je isolatie gebruikt wat voor 100% van schapenwol is en voor 100% gerecycled kan worden.

Overigens moet je er bij sommige merken rekening mee houden dat er ook plastic deeltjes in de isolatie verwerkt zitten. Mocht je het natuurlijke product hierin erg belangrijk vinden, dan kan dit dus niet (volledig) gerecycled worden. 

Verder kan schapenwol isolatie voor je camper afkomstig zijn van fokschapen - schapen die dus voor de slacht bestemd zijn. Daartegenover staat dat de wol afkomstig kan zijn van schapen die in leven blijven - en eens in de zoveel tijd geschoren moeten worden.

Beide aspecten dus eerst even nagaan voordat je denkt dat je heel natuurlijk en diervriendelijk bezig bent. 

Is schapenwol echt geschikt voor een camper?

Er zijn al meerdere camperbouwers die schapenwol als isolatie voor hun camper hebben gebruikt. Zij geven aan dat je het verschil wel merkt vergeleken met de situatie zonder de schapenwol isolatie. Over de isolerende werking hoef je dus niet te twijfelen. 

Er is echter een blijvende discussie over de vochtwerking in schapenwol. Omdat het vocht op kan nemen, zou het kunnen zijn dat dit vocht de binnenwandbekleding kan aantasten. Wol kan tot wel 50% van z’n eigen gewicht vocht opnemen, dus dat is nogal wat. 

Er wordt dan gezegd dat wol een product is dat in zijn natuurlijke omgeving goed kan werken, maar voor een situatie waarin het wordt ‘opgesloten’ niet geschikt is.

Schapenwol op twee manieren aanbrengen

Je zou hier twee keuzes in kunnen maken. Ten eerste zou je ervoor kunnen zorgen dat er ventilatie bij het schapenwol kan komen. Dit betekend dus dat je in de binnenwandbekleding openingen laat zoals kieren tussen de platen zodat het vocht dat door het wol wordt opgenomen ook weer kan verdampen. 

Maar je zou er ten tweede ook voor kunnen zorgen dat er helemaal geen vocht bij de wol kan komen. Aangezien het wol al tegen het staal van de buitenwand aangedrukt zit voorkom je dat er daartussen condens ontstaat. Om condens van binnenuit de camper te voorkomen zou je tussen schapenwol isolatie en de binnenwandbekleding een dampdichte laag kunnen aanbrengen. Daarmee sluit je het schapenwol dus helemaal op.

Video over camper isoleren met schapenwol

Zie onderstaande Engelstalige video voor meer informatie en tips over isoleren met schapenwol. 

Is schapenwol het risico waard?

Uiteindelijk zul je pas na een paar jaar merken of jouw keuze de juiste was in jouw situatie. Is er vocht blijven hangen in het wol en heeft dit geleid tot roest en schimmel? Alles hangt namelijk van het gebruik, de temperaturen en de ventilatie van de camper af en dat is voor iedereen weer verschillend.     

Je camper isoleren met schapenwol is dus een experiment. Misschien is het goed om te weten dat er al mensen zijn geweest die dit experiment in hun geval met goed resultaat hebben doorstaan. 

Voor- en nadelen camper isoleren met schapenwol

Voordelen:

  • Schapenwol is natuurlijk en bevat geen chemische producten
  • Heeft een goede isolerende werking
  • Isoleert ook tegen geluid
  • Het reguleert vocht goed - kan vocht opnemen en toch goed blijven isoleren
  • Schapenwol zuivert de lucht
  • Is brandvertragend
  • Gaat erg lang mee
  • Veroorzaakt geen irritaties bij gebruik

Nadelen:

  • Het kan vocht opnemen - risico onbekend
  • Moet kunnen ventileren voor goede werking

Camper isoleren met steenwol of glaswol

Naast schapenwol kan je je camper ook isoleren met steenwol. In de begintijd toen fabriekscampers net werden gemaakt, werd steenwol heel vaak gebruikt. Ook nu nog zijn er veel verhalen te vinden waarbij campereigenaren wanden openmaken waar steenwol achter te vinden is wat kurkdroog is en geen enkel spatje roest te vinden is. 

Veel discussie over steenwol

Als je de discussies en ervaringen over het gebruik van steenwol en glaswol als isolatie in een camper leest, dan kom je op vrijwel dezelfde oplossingen als bij schapenwol het geval is. Dus met of zonder dampdichte laag en het vochtopnemende karakter.

Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat glaswol vaak prikt op de huid als je het gebruikt. Je kan er een enorme jeuk van krijgen. Gebruik dus steenwol als je dit wilt gaan toepassen. 

Het kan verzakken?

Verder zijn er ook verhalen te vinden over steenwol dat door de jaren heen verzakt was. Dit gebeurde zowel in het plafond als in de wanden, waarschijnlijk door de trillingen en het uit elkaar vallen van de structuur. Daardoor verloor het natuurlijk z’n isolerende werking en kon er alsnog condens tegen het staal ontstaan. In die gevallen werd er dan ook een natte pap achter de binnenwandbekleding gevonden - en dat wil je niet. 

De steenwollen matten van tegenwoordig zijn wel steviger dan die van vroeger en zullen dus minder snel uit elkaar vallen. Daarbij is dit materiaal ook goedkoper dan bijvoorbeeld schapenwol. Je zou het dus kunnen gebruiken, maar zorg dan wel dat je het goed aan de wand en het plafond bevestigd zodat het niet kan verzakken. Uiteraard is het geen natuurlijk product. 

Zie onderstaande Engelstalige video van iemand die zijn camper isoleert met steenwol:

Voor- en nadelen camper isoleren met steenwol

Voordelen:

Nadelen:

  • Kan vocht opnemen
  • Kan irriteren bij aanbrengen (glaswol)

Camper isoleren met noppenfolie

Noppenfolie wordt als isolatie vaak gebruikt in combinatie met aluminium folie aan beide kanten. Voor alleenstaande isolatie van de wanden, het dak en de vloer van een camper wordt het minder vaak gebruikt. Het heeft namelijk een minder goede isolerende werking dan de andere opties.

In combinatie met andere isolatiematerialen

Daarnaast is het ook minder dik waardoor het niet zo snel holle ruimtes opvult. Toch zijn er wel zelfbouwers die het toepassen in hun camper, maar dan vaak in combinatie met andere soorten isolatie. Het is immers relatief goedkoop

Je maakt het jezelf dan echter wel weer ingewikkeld, aangezien het de makkelijkste manier is om direct de juiste isolatie te krijgen van één soort isolatiemateriaal.

Zie ook onderstaande Engelstalige video waarin uitgelegd wordt waarom je het zou moeten gebruiken en op welke manier:

Andere toepassing van noppenfolie

Je kunt je camper nog wel isoleren met noppenfolie op een andere plek - en dat is bij de ramen. Als isolatie tijdens het kamperen. Verderop in het artikel meer daarover waar het gaat om cabine isolatie voor je camper. 

Voor- en nadelen camper isoleren met noppenfolie

Voordelen:

Nadelen:

  • Isolatiewaarde niet heel hoog
  • Alleen te gebruiken als aanvulling op andere isolatiematerialen

Camper isoleren met pur

Misschien heb je wel eens purschuim (polyurethaan) gebruikt; Het wordt als isolatiemateriaal veel in de bouw gebruikt om holle ruimtes op te vullen. Dat is niet voor niets - het isoleert namelijk heel goed. Het heeft de eigenschap om na het toebrengen helemaal uit te zetten en daarna ook uit te harden. 

En dat is ook direct een groot nadeel van je camper isoleren met pur; Als het eenmaal aangebracht is kan je het niet zo makkelijk meer verwijderen. Bijvoorbeeld in holle ruimtes zoals de steunbalken, als het dan niet helemaal goed is gegaan dan ben je de pineut. 

Controle is lastig

Vanwege het definitieve karakter is het ook lastig om te controleren OF het wel in alle hoekjes en gaatjes is terechtgekomen. Mocht dit niet het geval zijn, dan heb je alsnog kans op condensvorming bij het blote stuk staal. En omdat het purschuim de rest van die ruimte afgesloten heeft, kan het vocht gaan ophopen en heb je meer kans op roest. 

Daar komt nog eens bij dat je behoorlijk veel bussen pur nodig hebt om er de hele camper mee te kunnen isoleren.  

Tot slot is purschuim best wel troep; Je krijgt het amper van je handen en als het op plekken is uitgehard waar het niet hoort te zitten is schoonmaken erg lastig. 

Niet alleen maar drama

Dat klinkt allemaal misschien wat negatief, maar als je met purschuim je camper gaat isoleren moet je gewoon weten wat je doet. Ben je zeker van je zaak, dan kan je er prima gaten en kieren mee opvullen. Er zijn al veel zelfbouwers je voorgegaan. 

Voor een beter beeld van het isoleren van je camper met pur kan je de onderstaande video bekijken. Hier gebruikt men pur voor het opvullen van holle ruimtes en het vastplakken van het isolatiemateriaal. Hier op bol.com kan je kijken wat deze bussen kosten

Voor- en nadelen camper isoleren met pur

Voordelen:

Nadelen:

  • Voor grote oppervlaktes vrij prijzig
  • Erg definitief karakter, met name in slecht bereikbare ruimtes
  • Lastig schoon te maken/verwijderen

Camper isoleren met piepschuim (EPS)

Piepschuim wordt ook wel polystyreen (EPS - Expanded polystyreen) of tempex genoemd. Dit zijn van die samengeperste witte bolletjes in platen van verschillende afmetingen. Het wordt ook vaak gebruikt als verpakkingsmateriaal om nieuwe apparaten in hun doos te beschermen. 

Als je dit beetpakt dan voel je ook direct waarom het goed als isolatiemateriaal werkt; Het houdt warmte vast, door de warmte van je hand voelt het materiaal gelijk warm aan.

Een veelgebruikt product

Vroeger - en ook nu nog wel - werden de meeste fabriekscampers en caravans geïsoleerd met piepschuim in een sandwichconstructie. Dat zou dus betekenen dat je jouw camper hier ook mee zou kunnen isoleren. 

Kan als een spons werken

Het grote nadeel van piepschuim is echter de celstructuur die het heeft. Hierdoor kan het namelijk vocht opnemen, of beter gezegd opzuigen. Mocht er dus vocht mee in aanraking komen dan werkt het als een spons waardoor rotte plekken kunnen ontstaan in de houtafwerking. 

Mocht je overigens denken aan kant-en-klare panelen waarin piepschuim is verwerkt, dan kom je vaak ook niet ver omdat de meeste oppervlaktes in een buscamper niet bepaald vlak zijn.  

Toch zijn er wel mensen die het in hun zelfbouwcamper toepassen, zie ook onderstaande Engelstalige video. Mocht je geïnteresseerd zijn in het isoleren van je camper met piepschuim, bekijk dan hier de prijzen op bol.com waar je het makkelijk online kan bestellen. 

Voor- en nadelen camper isoleren met piepschuim

Voordelen:

Nadelen:

  • Niet buigzaam (denk aan spanten)
  • Niet erg drukvast (kan ingedrukt worden bij gebruik in vloer)
  • Kan vocht opzuigen en vasthouden
  • Als je het niet goed opsluit/bevestigd kan het gaan piepen
  • Zeer brandbaar (verbrandingswaarde gelijk aan benzine) 

Camper isoleren met Styrodur (XPS)

Je kan je camper isoleren met piepschuim (EPS), maar nog beter zou zijn dat je je camper isoleert met Styrodur, ofwel XPS (Extruded polystyreen). Overigens is Styrodur slechts een merknaam van BASF. Het is ook verkrijgbaar van andere merken waarbij het dan bijvoorbeeld Roofmate of Floormate heet (in dat geval van Dow).

Hardschuimplaten 

Styrodur - en XPS in het algemeen - zijn hardschuimplaten en dit materiaal is veel dichter dan piepschuim waardoor het nauwelijks water op kan nemen. Om ze aan de camperwand te bevestigen heb je lijm nodig. Let wel op dat je platen hebt met een hele gladde zijkant en met een wat ruwere kant. Die laatste hecht beter. 

Styrodur komt oorspronkelijk uit de bouw waarbij het gebruikt wordt voor het isoleren van kelders, spouwmuren, vloeren en daken. Eigenlijk dus voor het hele huis. Dat komt omdat Styrodur een goede isolatiewaarde heeft en net als piepschuim makkelijk te verwerken is.

Minder snel verzakkingen

Waar piepschuim makkelijk in te drukken is, is dit bij XPS platen minder het geval. Je zal dus niet snel een vloer krijgen die na verloop van tijd ‘sponzig’ aan gaat voelen omdat het isolatiemateriaal ingedrukt is. 

In onderstaande Engelstalige video kan je zien hoe een stel hun buscamper isoleert met XPS in combinatie met een soort PUR. Mocht je geïnteresseerd zijn in XPS isolatie in je camper bekijk dan hier de beste aanbiedingen op Amazon.com.

Voor- en nadelen camper isoleren met Styrodur (XPS)

Voordelen:

Nadelen:

  • Niet buigzaam (denk aan spanten)
  • Zeer brandbaar 

Camper isolatie met Xtreme (X-trem)

Veel mensen zeggen en schrijven Xtreme, maar de officiële naam voor deze isolatie voor je camper is X-trem. Het wordt erg veel toegepast bij zelfbouw campers, zowel door professionals als doe-het-zelvers.

Makkelijk te verwerken en goede isolatie

Dit komt door de goede eigenschappen van het materiaal en omdat het makkelijk te verwerken is. Het is naast makkelijk in de juiste vorm te snijden ook erg buigzaam en je kan het in verschillende diktes verkrijgen. Uiteraard is het zo dat hoe dikker het materiaal is, hoe lastiger het te buigen is. 

Maar een relatief dunne laag X-trem (2 cm, maar meerdere diktes verkrijgbaar) isoleert al erg goed, en daarbij kan je prima meerdere lagen over elkaar aanbrengen om een hogere isolatiewaarde te krijgen. Daarbij neemt het geen vocht op waardoor de kans op vochtkringen en rotte plekken in het hout minimaal is.

Verschillende uitvoeringen

Let wel op, je hebt verschillende uitvoeringen van Xtreme. Zo heb je platen die je zelf nog moet verlijmen en waarbij je dus separaat lijm moet kopen. Bison Tix is hier geschikt voor. 

Daarnaast is er ook een uitvoering die zelfklevend is. Je kan dan simpelweg de folie verwijderen en het materiaal direct op de ondergrond plakken. 

Voor- en nadelen camper isoleren met Xtreme

Voordelen:

  • Makkelijk te verwerken
  • Buigzaam (makkelijk om ribbels e.d. te vormen)
  • Hoge isolatiewaarde
  • Neemt geen vocht op
  • Dampdicht
  • Drukvaster dan Armaflex

Nadelen:

  • Prijziger dan het vergelijkbare Armaflex (zie hieronder)

Armaflex isolatie voor een camper

Je camper isoleren met armaflex betekent dat je vrijwel dezelfde voordelen hebt als X-trem isolatie, maar dan voor een iets gunstigere prijs. Ook Armaflex is een merknaam en niet zozeer een soort materiaal.

Armaflex vergeleken met X-trem

Als je kijkt naar gebruikerservaringen dan vinden sommige zelfbouwers dat de 2 cm variant van Xtreme toch nog behoorlijk stug is en minder goed blijft kleven op een niet-vlakke ondergrond (de zelfklevende variant dan). Uiteraard heeft dit ook te maken met hoe goed men de ondergrond heeft ontvet. 

Bij de zelfklevende Armaflex isolatie geeft men aan dat dit juist wel erg goed blijft plakken, in alle situaties. 

Verder geeft men aan dat de X treme isolatie drukvaster is dan Armaflex. Daarom wordt er nog wel eens sneller voor Xtreme gekozen als het om de vloer gaat. Dit kan je echter opvangen door de vloer niet direct op de isolatie te bevestigen, maar hier latten ter ondersteuning voor te gebruiken.

3 Verschillende soorten Armaflex

Tot slot is het goed om te weten dat Armaflex 3 verschillende soorten in z’n assortiment heeft zitten:

  1. Armaflex AF
  2. Armaflex XG
  3. Armaflex ACE

Hierbij is de AF variant van de hoogste kwaliteit, maar de XG versie is bijna net zo goed en goedkoper. De ACE variant is tot slot de minst kwalitatieve en de meest goedkope. 

Voor het isoleren van campers wordt vaak de XG versie gebruikt in de 19 mm variant. Daarnaast wordt de ACE versie gebruikt om rondingen te isoleren (spanten, wielkasten etc.) aangezien deze in een 6 mm variant verkrijgbaar is - en daarmee nog flexibeler is - en de XG niet.

Geen ontdreuningsplaten meer nodig met Armaflex?!

In onderstaande Duitstalige video laat iemand zien en horen wat het verschil is tussen een plaat metaal van een bestelwagen dat beplakt is zonder iets, eentje beplakt met ontdreuningsplaten en eentje beplakt met Armaflex. 

Hij laat hiermee zien en horen dat er eigenlijk geen verschil is tussen ontdreuningsplaten en Armaflex. Dat bespaard je niet alleen veel geld, maar ook veel gewicht!

De vergelijking start vanaf ongeveer 04:30.

Voor- en nadelen camper isoleren met Armaflex

Voordelen: 

  • Betaalbaarder te verkrijgen dan X-trem
  • Makkelijk te verwerken
  • Buigzaam (makkelijk om ribbels en wielkasten te vormen)
  • Hoge isolatiewaarde
  • Neemt geen vocht op
  • Geen ontdreuningsmateriaal nodig (zie video)

Nadelen:

  • Prijziger dan andere isolatiematerialen

Video van isoleren met Armaflex

In onderstaande video kan je goed zien hoe je een buscamper met Armaflex kan isoleren. In deze video gebruiken de makers dus wel ontdreuningsplaten, maar dit hoeft niet. 

Het is hierbij belangrijk dat je alle kale oppervlakken van de wanden, de vloer en het plafond bedekt. Hierdoor voorkom je koudebruggen en kan er nergens nog condens op het oppervlak hechten en afkoelen waardoor vocht ontstaat. 

Wat is de beste isolatie voor een buscamper?

Tijdens het onderzoek naar de verschillende manieren om een camper te isoleren was er voor iedere bovenstaande methode en gebruikte materialen wel iets te zeggen. De ene keer ging het om de betaalbaarheid, de andere keer om het gebruiksgemak. 

Eigenlijk zou je daar dus een gulden middenweg in moeten vinden. 

Er zijn ook camperbouwers die verschillende materialen met elkaar combineren, dat kan natuurlijk ook. Dus verschillende lagen over elkaar heen. Je maakt het jezelf dan wel extra moeilijk, en ook kan het veel extra tijd en geld gaan kosten. 

Welke camper isolatie kopen?

De beste isolatie voor een buscamper is datgene wat binnen je budget past. Als je het kan betalen, dan is Armaflex isolatie een aanrader. Doordat het zelfklevend is en makkelijk op maat te snijden en buigzaam is, kan je het makkelijk aanbrengen. 

Je hebt verder ook geen andere isolatie voor je camper nodig als je dit gebruikt, wat het allemaal een stuk eenvoudiger maakt. 

Daarnaast kan je het in verschillende diktes krijgen waarbij er een goede isolerende werking is bij relatief dun materiaal. En als je ook nog eens geen ontdreuningsplaten meer hoeft te kopen dan is het plaatje compleet.

Goede Camper Isolatie: Armaflex

Als je camper isolatie wilt kopen dan is Armaflex een aanrader. Het is eenvoudig om mee te werken en isoleert net zo goed als het duurdere X-trem. De combinatie van Armaflex XG 19 mm voor de grote oppervlaktes met het flexibelere Armaflex ACE 6 mm voor de rondingen is ideaal. 

Het is zelfklevend en prima over elkaar te plakken als je een hogere isolatiewaarde wilt. Ontdreuningsplaten zijn hiermee niet meer nodig. 

armaflex isolatie camper

(583+ ervaringen en vaak gratis verzending)

Stappenplan om je camperbus te isoleren

Onderstaand stappenplan is geschreven om het woongedeelte van een camperbus compleet te isoleren met Armaflex. Dit is de meest simpele én doeltreffende manier, dus zonder dat je met meerdere soorten isolatiemateriaal hoeft te werken en allerlei moeilijke stappen moet doorlopen. 

Je hoeft er dus geen doorgewinterde klusjesman voor te zijn die al meerdere zelfbouwprojecten op zijn naam heeft staan. 

Dit zijn de stappen die je doorloopt:

  1. Buscamper van binnen opmeten
  2. Isolatiemateriaal bestellen
  3. Bus klaar maken voor isoleren
  4. Vloer isoleren
  5. Wanden en plafond isoleren

Het is best een grote klus, maar als je stap voor stap werkt dan is het zeker te doen. 

1. Buscamper van binnen opmeten

Voordat je kan beginnen met het isoleren van je camper moet je eerst weten hoeveel isolatiemateriaal je nodig hebt. Er zijn genoeg mensen die online aan anderen vragen hoeveel vierkante meter ze moeten inkopen, maar als je slim bent meet je het zelf op. 

Je weet dan zeker dat je niet tekort komt of teveel koopt. Ook kan je dan al een beetje een indruk krijgen hoe omvangrijk dit project is en wat je onderweg tegen gaat komen. Er zullen ongetwijfeld hoekjes en gaatjes zijn waar je even over na moet denken.

Meet ook de (schuif)deuren op

Bij het opmeten van de bus moet je er rekening mee houden dat je niet alleen de wanden, het dak en het plafond gaat isoleren, maar ook de beide achterdeuren en de schuifdeur(en). Het is hierbij belangrijk dat je alles helemaal dicht isoleert, dat je dus geen enkel stukje metaal meer ziet als je klaar bent.

Neem in je berekening altijd een ruime marge, want bijvoorbeeld ook de wielkasten moeten bedekt worden met Armaflex isolatiemateriaal. Maak daarbij onderscheid tussen delen die je met 19 mm Armaflex XG bedekt en delen die je met 6mm Armaflex ACE gaat bedekken. 

isolatiemateriaal camper

Meet goed voordat je aan de slag gaat en neem een ruime marge

2. Isolatiemateriaal bestellen

Als je dan het aantal benodigde vierkante meters hebt uitgerekend, ga je kijken hoeveel er op een rol zit. De hoeveelheid vierkante meter per doos verschillen, dus je kan aardig precies inkopen.

Wanneer je meer isolatiemateriaal nodig hebt

Voor alle rondingen en lastige hoeken kan je het beste 6mm voor gebruiken, aangezien dit flexibeler en beter in vorm te krijgen is dan het dikkere materiaal. Als je bang bent dat 6 mm op sommige plaatsen niet voldoende is, dan kan je prima twee keer 6 mm over elkaar heen plakken.   

Bestel voor alle rechte vlakken dus 19 mm Armaflex XG. Ook daarvoor geldt dat je heel goed dubbel kan isoleren als je dat zou willen door het over elkaar heen te plakken.

Dak beter isoleren?

Zo zou je het dak bijvoorbeeld extra (dubbel) kunnen isoleren aangezien warmte naar boven stijgt en je daar de grootste kans hebt om warmte te verliezen. Aan de andere kant is ook het dak de grootste warmtebron als je in de brandende zon staat. Via die weg kan je camperbus dus ook snel opwarmen van binnen en lang warm blijven. 

Het is irritant als je net tekort komt, anders moet je nog een keer verzendkosten betalen én je moet wachten. Koop dus wat ruimer in dan je berekend hebt. Daar komt nog eens bij dat je niet altijd alles precies kan opmaken, er zullen altijd restjes van een rol overblijven.  

Armaflex Bestellen

Alle uitvoeringen van Armaflex kan je eenvoudig op Amazon.nl bestellen. Vaak heb je gratis verzending en je kan het in verschillende diktes en hoeveelheden per doos krijgen. 

armaflex isolatie camper

(583+ ervaringen en vaak gratis verzending)

3. De bus isolatie-klaar maken

Als je het Armaflex isolatiemateriaal voor je camper hebt besteld kan je in de tussentijd mooi de bus klaar maken om te gaan isoleren. Dit is wat er moet gebeuren:

  • Originele vloer er uit zodat je de metalen bodem ziet
  • Originele afwerking van achterdeuren en schuifdeur(en) verwijderen
  • Wanden, plafond, deuren en vloer brandschoon maken
  • Eventuele (vlieg)roest of beschadigingen schuren tot je geen roest meer ziet
  • De opgeschuurde delen met Hammerite insmeren
  • Benodigde bekabeling - of buizen daarvoor - door spanten trekken
  • Alle oppervlaktes die geïsoleerd moeten worden goed ontvetten

Overigens kan je het laatste punt het beste doen op het moment dat je daadwerkelijk de Armaflex erop gaat plakken. Anders is de kans groot dat er in de tussentijd toch weer stof op komt te zitten.

Wat is Hammerite?

Verder is Hammerite metaallak (in verschillende kleuren verkrijgbaar - maar je ziet er toch niets meer van) welke zonder primer of grondverf op roest kan worden aangebracht. Het kan ook direct over roest worden aangebracht, maar dan kan het zijn dat je beginnende roest onder de verflaag niet bereikt.

Kortsluiting voorkomen

Kijk wel uit als je er voor kiest om de bekabeling zonder buis door de spanten te trekken. Dan kan het namelijk zijn dat deze door de bewegingen van de camper langs scherpe randen gaat schuren. Dit kan op den duur leiden tot kabelbreuk en daarmee kortsluiting. Dat is erg lastig als het op een plek gebeurd achter de vastgeplakte isolatie met daar overheen een afgewerkte wand of plafond. 

4. De vloer isoleren

Vaak zie je dat men begint met het isoleren van de vloer om daarna omhoog te werken via de wanden naar het plafond van de camper. Je hoeft dan immers niet aldoor over de schoongemaakte vloer heen te lopen om hem daarna nogmaals te reinigen en te ontvetten. 

Als de vloer is geïsoleerd kan je er ook direct de houten bodemplaat op monteren en daar overheen lopen.

Extra versteviging voor je vloer

Omdat we als vloerisolatie in de camper gebruik maken van Armaflex XG 19 mm is het verstandig om daar de houten bodemplaat niet direct op te laten rusten. Mocht je kiezen voor X-trem dan is dit wellicht wel mogelijk aangezien dit drukvaster is. 

Daarom is het goed om eerst houten latten van zo’n 20 mm hoog op de stalen bodem te lijmen (hoger als je voor een dubbele laag vloerisolatie in je camper gaat). Hier kan je dan tussendoor isoleren en later de houten bodemplaat op vastschroeven.

Goede lijm voor de latten

Een goede lijm hiervoor is Polymax wat hout en staal heel goed verbind en daarnaast ook nog voor vele andere doeleinden als camper kit gebruikt kan worden.

Het maakt bij de houten latten niet veel uit of je die nu in de lengte of in de breedte plaatst. Vaak worden ze in de lengte van de bus geplaatst aangezien de ribbels in de stalen bodem van de bus ook in die richting lopen. 

Goede Lijm & Afdichtingskit Camper

Voor het verlijmen van hout aan metaal kan je heel goed polymeerkit van Bison gebruiken. Je kunt hier overigens ook zaken op en aan je camper mee afdichten, zoals een dakraam. Je moet dan de Bison Polymax Express hebben. Je kan het in verschillende kleuren krijgen.

kitnaden camper vervangen

Slim rekenen bespaard je geld

Het is wel slim om van tevoren te bedenken hoeveel steun de houten bodemplaat nodig heeft om doorzakken te voorkomen en daar het aantal latten op af te stemmen. Daarnaast kan het handig zijn om uit te rekenen hoeveel stroken Armaflex je uit een rol kan halen en daar ook ruimte tussen de latten op af te stemmen. 

Op die manier kan je voorkomen dat je onnodig veel van het isolatiemateriaal verspilt.  

Overigens zijn er mensen die naast het gebruik van lijm ook de latten nog vastschroeven in de bodem. Natuurlijk moet je dit zelf weten, maar polymax is op zich sterk genoeg waardoor het maken van gaten in je stalen bodem - en daarmee extra kans op roest - niet nodig is.

Isolatie aanbrengen, ook op de wielkasten

Als je de latten vastgelijmd hebt kan je hiertussen de Armaflex isolatie op de stalen bodem van de bus plakken. Zorg dat je de ruimte tussen de latten goed opvult, dan bereik je de beste isolatiewaarde. 

Voordat je nu de houten bodemplaat gaat maken en monteren, is het slim om eerst ook nog de wielkasten helemaal in te pakken met Armaflex. Je weet dan zeker dat het isolatiemateriaal van de vloer en dat van de wielkast goed tegen elkaar aan zitten of zelfs net even overlappen voor de beste isolatie. 

5. Wanden en plafond isoleren

Als je de houten bodemplaat hebt neergelegd (bevestigen hoeft nog niet direct) dan kan je daar overheen lopen om de wanden en het plafond te gaan isoleren. Het kan daarbij handig zijn als je eerst alle rechttoe-rechtaan vlakken doet met 19 mm Armaflex, dus zowel de wanden als het plafond als de deuren. Vervolgens ga je dan afwerken met de 6 mm Armaflex op alle niet-rechte vlakken.

Wat te doen met holle delen?

Uiteraard zul je stukken tegenkomen waar je niet of nauwelijks bij kan om er Armaflex op te plakken. Denk bijvoorbeeld aan de holle spanten aan wanden en plafond. Je zou ervoor kunnen kiezen om hier nog weer een ander soort isolatiemateriaal in te proppen zoals glaswol of schapenwol. 

Als je er echter voor zorgt dat je alles goed dichtplakt en al het Armaflex isolatiemateriaal met elkaar verbindt - dus geen enkel stukje staal meer ziet - dan kan er vrijwel geen warme lucht bij het staal komen van binnenuit wat kan gaan condenseren. 

Je voorkomt daarmee koudebruggen van binnen in de camper naar het staal van de buitenzijde.

vloerisolatie camper

Je kan beginnen met de vloerisolatie van je camper - om daarna de rest te doen

Bevestiging voor afwerking (zoals multiplex)

Vervolgens kan je op de met Armaflex beklede spanten van de wanden en het plafond dunne latten vastschroeven met zelfborende schroeven. Hier kan je dan weer de afwerking aan vastschroeven. Je zou hiervoor bijvoorbeeld buigzame platen van multiplex kunnen gebruiken die met met de bolling van het plafond en de wanden mee buigen.

En ja, er blijft dan een holle ruimte tussen de houten platen van de afwerking en de Armaflex isolatie. Of dit nog weer opgevuld moet worden is aan jezelf, je kunt het ook gewoon zo laten.

Hoe goed wil je isoleren?

Niet iedereen denkt over deze werkwijze hetzelfde, maar er zijn genoeg ervaringen op het internet te vinden waarbij dit al heel lang goed gaat. Je kunt met isoleren zo ver gaan als je wilt. Je zult voor jezelf de afweging moeten maken hoe perfectionistisch je wilt zijn met de daarbij horende tijd- en kosteninvestering.   

De juiste cabine isolatie voor je camper

In de bovenstaande stappen ging het vooral om de isolatie in het campergedeelte van de camper. Zeg maar de laadruimte van de bus. Maar hoe zit het met de cabine isolatie voor je camper? 

In de cabine - en in sommige camperbussen ook in de achterdeuren - heb je immers grote  ramen zitten van enkel glas die perfecte koudebruggen zijn. Dit kun je wel zien als je een nacht in de camper hebt geslapen, het condens druipt dan van de ramen. 

Dit geldt overigens niet alleen voor camperbussen, maar ook voor alkoof, integraal en half integraal campers. De cabine is heel vaak een plek waar het kan tochten en waar kou vandaan kan komen.

Snelle tips voor cabine isolatie

Daarom hierbij eerst een paar ‘snelle’ tips die je vrij simpel kan toepassen om kou en tocht in of vanuit de cabine tegen te gaan:

  • Hang een ‘zware’ deken tussen cabine en leefgedeelte
  • Een (oud) donsdeken op het dashboard leggen 
  • Dashboard ventilatie op intern circuleren zetten (even op contact als het een elektrische sluitklep betreft) 
  • Roosters onder in de voorportieren afdekken tegen tocht
  • Elektrische deken in de cabine leggen

Uiteraard moet je er wel om blijven denken dat als je de luchtcirculatie op sommige plekken in de cabine gaat blokkeren er op een andere manier ventilatie in de camper moet zijn. 

Permanente tips voor cabine isolatie in camper

Naast de eenvoudige tips zijn er ook dingen die je kan doen die wat meer tijd en aandacht vragen om de isolatie in je camper te verbeteren. Ze zijn vaak wat permanenter en kosten over het algemeen ook meer geld, maar het resultaat is doorgaans beter. 

Overigens kan je ook meerdere oplossingen naast elkaar gebruiken.

Camper voorruit isolatie

De laatste tip gaat natuurlijk over camper voorruit isolatie. Deze kan je voor veel modellen campers kant en klaar kopen. Ze helpen zowel om warmte binnen te houden (en te voorkomen dat er condens op de ruiten ontstaat) als dat er op warme dagen warmte de camper inkomt. 

Uiteraard kan je ze met een beetje handigheid ook zelf in elkaar knutselen van noppenfolie, isolatiefolie en een paar zuignappen. Je moet daar natuurlijk wel het geduld en de tijd voor hebben. 

buitenisolatie camper

Voorruit isolatie is een must. Er is binnen- en buitenisolatie voor je camper 

Is buitenisolatie voor je camper een goed idee?

Naast het aan de binnenzijde isoleren van de cabine, kan je ook kiezen voor buitenisolatie voor je camper. Er zijn mensen die beweren dat dit veel beter werkt dan binnenisolatie. 

Je schaft dan een camper isolatiehoes aan die je over de voorruit en eventueel ook over de beide portierruiten bevestigd en soms zelfs helemaal over de motorkap tot aan de grond. In dat laatste geval heb je het dan over een zogenaamde ‘Jacket’ (jas). 

De prijzen van de verschillende varianten variëren grofweg tussen de 75 en de 400 euro, waarbij de grootte en de kwaliteit vaak de hoogte van de prijs bepalen.

Nadelen buitenisolatie

Het is natuurlijk een behoorlijke lap die je mee moet nemen in de camper, daar moet je wel de opbergmogelijkheden voor hebben. Daarnaast kan het je een onveilig gevoel geven omdat je niet makkelijk snel weg kan rijden mocht er iets aan de hand zijn. Je moet dan eerst naar buiten gaan om de isolatiehoes te verwijderen.

Voordelen buitenisolatie voor je camper

Aan de andere kant zijn ze makkelijk en snel te plaatsen aangezien ze op de voorruit liggen. Ze hoeven niet zoals bij isolatiemateriaal  aan de binnenzijde te hangen. 

Juist mensen die ook op wintersport gaan met hun camper gebruiken deze camper isolatiehoezen. Het zorgt er namelijk voor dat de ramen helemaal niet meer zo koud worden dat er condens aan de binnenzijde ontstaat. In feite verwijder je dan de koudebrug van buitenaf.

Conclusie over het isoleren van je camper

Als het om een buscamper gaat dan is het isoleren van het woongedeelte zeker een must. Of je nou in koudere of hele warme temperaturen wilt gaan kamperen, in beide gevallen gaat er condensvorming optreden tegen het staal. 

Je kan dit isoleren zo grondig aanpakken als je zelf wilt, als je er altijd maar voor zorgt dat het isolatiemateriaal tegen de wanden vastzit zodat er geen warme lucht van binnenuit tegen de koude wand kan komen. 

Er is veel discussie over wat de juiste manier van isoleren is, maar door de isolatiematten van Armaflex of X-trem tegen de wanden, vloer en plafond te plakken zit je vrijwel altijd goed. 

Als het gaat om het isoleren van de cabine van de camper is er nog veel winst te behalen, ook voor niet-buscampers. Dit kan je doen door isoleren van binnenuit of door te kiezen voor buitenisolatie voor je camper. 

Vragen? Stel ze hieronder!

Mocht je nog vragen hebben over of ervaring hebben met het isoleren van je camper, Laat het dan gerust hieronder weten. We horen graag van je!

Nog veel meer leren over campers?

Met de Ultieme CamperGids bespaar je veel tijd, geld en moeite bij:


  • Kamperen met een camper
  • Huren van een camper
  • Kopen van een camper
  • Verhuren van je camper
  • Verkopen van je camper
  • Héél volledige inhoud! Wat een uitzonderlijk document! Sterk! Ik heb 2 theoretische vragen : 1/ik heb een busje waaraan ik niks wil veranderen. Voor ‘tijdelijke isolatie’, gezien ik de basic bus enkel als slaapplek wil gebruiken: wat is het resultaat warmte en isolatie als ik als experiment de bus een ‘jas’ aantrek, dus een cover maak voor over de volledige bus (niet cabine gezien apart afgesloten) in gewatteerde stof (zoals een skipak of slaapzak over de bus)? Of 2/(staat helemaal los van 1/) wat als ik een binnentent (dus wat normaal in een buitentent wordt gehangen) zou ophangen in de bus, om in te slapen, en de ruimte errond, dus tussen de wanden van de bus en de binnentent, zou verluchten s nachts met een stille ventilator? Kan ik het dan warm genoeg houden in de binnentent (lente/zomer)? Eventueel een IR paneel hangen bovenaan in de binnentent, en een geïsoleerde vloermat? Wat met condens?
    Benieuwd naar jullie expertise hierover denkt!
    Alvast bedankt!!! In de website link vind je een stof als voorbeeld voor het hippe skipak voor de bus! 😉
    Pierre D. – Gent BE

    • Leuk zoals je buiten de box denkt!

      1. Het zal altijd een beetje helpen, maar ik denk dat het praktisch lastig uit te voeren is om telkens die deken over je bus te moeten trekken. Dan zou je beter de binnenzijde ermee kunnen proberen te isoleren, op die manier dat het ook weer makkelijk te verwijderen is, met drukknopen of magneten ofzo.

      2. Bij een tent ademt de buitentent nog enigszins, dat is bij een bus niet zo. Daarbij isoleert de ruimte tussen een binnen- en buitentent wel een beetje, maar niet veel. Tot slot maak je de ruimte in de bus hiermee alleen maar kleiner waardoor je nog sneller kans hebt op condens. Het belangrijkste is dus behalve warmte ook dat je goed ventileert tijdens het slapen, ook zonder tent in je bus. Ik zou de binnentent weglaten en eventueel een warmtebron plaatsen en goed ventileren.

      Maar het meest eenvoudige is om dat te isoleren wat warm moet blijven – je lichaam.

  • Edith Huysmans schreef:

    Super! Zoveel praktische tips!Dank je!
    Aan de achterzijde naast de achterdeur is een vrij diepe holte waar de bedrading van de achterlichten zit. Hoe zou je de isolatie (met Armaflex) daar best aanpakken?

    • Het is maar net hoe je het in de rest van de ruimte hebt aangepakt. Als het gat van de holte niet al te groot is, zou ik het gewoon over het gat heen plakken en er daarmee voor zorgen dat er geen warmte van binnen in het gat kan komen. Je voorkomt dan condensvorming door een koudebrug. Natuurlijk moet je nog wel een lampje van het achterlicht kunnen vervangen…

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Bespaar Tijd, Geld & Frustratie met Gratis Tips Over Campers

    >