Wil je een compleet nieuw dakluik op je camper installeren of de huidige vervangen? Dan zit je hier goed, want in dit artikel wordt beschreven welke dakluiken er allemaal zijn - met of zonder dakventilator - en waar je om moet denken bij het inbouwen.
Het plaatsen van een dakraam is geen moeilijke klus, maar het moet wel heel precies gebeuren. Als je dit niet goed doet is de kans op lekkage groot en de gevolgen daarvan zijn erg kostbaar. Door verder te lezen kom je er achter of dit een klus is die je zelf wilt doen of liever uitbesteed.
De keuze voor een bepaald dakraam of dakventilator is best belangrijk, aangezien je dit niet zomaar even kan veranderen. Daarom worden de verschillende dakluiken en de bijbehorende kosten besproken. Zo kan je straks volop genieten van meer licht en meer ventilatie zonder nare tegenvallers achteraf.
Er zijn erg veel verschillende soorten dakluiken voor campers te krijgen. De prijs kan een belangrijke rol spelen, maar dat zou ik niet leidend laten zijn. Het is namelijk een investering die je over vele jaren kan uitspreiden en daarnaast is een goed dakluik met of zonder ventilator een pré bij de verkoop van je camper.
Ook geeft het juiste dakluik op je camper zo veel meerwaarde tijdens het reizen dat je de investering al snel weer ‘vergeten’ bent. Vooral als er voorheen nog geen dakluik zat is het een wereld van verschil:
- Het kan slapeloze nachten voorkomen vanwege meer ventilatie
- Ook kunnen grijze dagen aangenamer worden vanwege de grote lichtinval
En dat is niet alleen voor het zicht prettiger, ook geeft meer daglicht een ruimtelijker gevoel en natuurlijk draagt het bij aan een goed humeur 😉
Welke soorten dakluiken voor campers zijn er?
Aangezien er veel verschillende merken met nog meer verschillende types zijn, staan hieronder de drie belangrijkste categorieën waar je rekening mee moet houden:
- De afmetingen
- De uitvoeringen
- De opties
Dakluiken kan je in verschillende groottes en maten krijgen. Verder heb je uitvoeringen die helemaal dicht, doorzichtig, gekleurd, etc. zijn. Tot slot kan je kiezen voor opties als een hor, verduistering, elektrische ventilatie en ga zo maar door. Laten we per categorie kijken wat de voor en nadelen van de verschillende dakluiken zijn.
Verschillende afmetingen
Allereerst natuurlijk de afmetingen, want je kan wel een groot dakraam willen, maar als er geen plek voor is dan houdt het al snel op. Ook bij het vervangen van een dakluik is het de makkelijkste weg om dezelfde maten aan te houden, maar wellicht is dat ook een goed moment om te kiezen voor een grotere variant. Juist op plekken als boven een toilet, bed, wastafel, zitje of keuken is het fijn om extra ventilatie of extra licht of beide te hebben.
De meest gangbare gatmaten zijn:
- 28 x 28 cm
- 36 x 36 cm (oudere campers)
- 40 x 40 cm (meest gebruikt)
- 50 x 50 cm
- 50 x 70 cm
- 90 x 60 cm
Let er altijd op dat het gatmaat iets anders is dan de uiteindelijke afmetingen van het dakluik aan de binnen en buitenzijde van de camper. Er komt aan de binnenzijde natuurlijk nog bevestigingsmateriaal en daar overheen vaak nog een sierstrip. Aan de buitenzijde valt het raam over de randen heen en dit kan bij het ene dakraam meer uitsteken dan bij het andere.
Je moet dus aan zowel de binnen als de buitenkant rekening houden met voldoende ruimte voor het dakraam.
Verschillende dakdiktes
De meeste camper dakluiken zijn geschikt voor een dakdikte van:
- 30 - 34 mm
- 25 - 40 mm
Er zijn voor veel dakramen ook setjes te krijgen voor afwijkende dakdiktes, daarin zitten onder andere langere dan wel kortere schroeven en ander bevestigingsmateriaal.
Verschillende uitvoeringen
Naast de afmetingen is er de keuze tussen verschillende types van de dakluiken. Vaak is hetzelfde dakluik ook nog weer in meerdere uitvoeringen beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan:
- Heldere doorzichtige kap
- Licht of donker getinte doorzichtige kap
- Heldere niet doorzichtige kap (melkglas)
- Witte niet doorzichtige kap
- Scharnier aan één zijde
- Scharnier aan meerdere zijden
- +- 30 graden te openen
- +- 90 graden te openen
Daarnaast zijn er dakluiken die handvatten en draaimechanismen hebben die uit enkel kunststof bestaan (vaak wat goedkopere) terwijl er ook dakluiken zijn met stalen beugels en constructies. Die laatstgenoemden zijn uiteraard steviger en beter bestand bij openstaan onder het rijden - hoewel dat bijna altijd door de fabrikant wordt afgeraden.
Koop geen caravan dakraam
Tot slot is het goed om zeker te weten dat je een dakraam hebt voor campers en niet voor caravans aangezien die laatsten gemaakt zijn voor minder hoge snelheden. Hoe harder je rijdt, hoe meer krachten er op een dakraam worden uitgevoerd. Met een camper mag je immers harder rijden dan met een caravan achter een auto.
Verschillende opties
Naast de verschillende afmetingen en uitvoeringen kan je ook nog kiezen voor bepaalde opties bij een dakluik. Vaak kan je deze ook nog achteraf toevoegen en hoef je dus niet direct te beslissen of dit in jouw situatie handig is of niet. Soms moet je het namelijk eerst ervaren.
Dit zijn opties die je voor veel camper dakluiken kan krijgen, los of in het dakluik verwerkt:
- Vliegenhor
- Verduistering
- Ventilator
- Beschermhoes
- Dakluik spoiler
- Isolatie matje
Een hor is overigens niet alleen om vliegen en andere insecten buiten te houden, het houdt ook direct veel klein vuil tegen. Denk bijvoorbeeld aan blaadjes, papiertjes en eigenlijk alles wat door de wind omhoog geblazen kan worden.
Mocht je last hebben van geklapper dan wel resonantie van het dakvenster onder het rijden of ernstig windgeruis, dan kan je ook losse spoilertjes kopen. Deze plaats je aan de voorkant voor het dakluik. Ze zijn soms in te korten op de juiste lengte en zorgen ervoor dat de wind over het dakraam heen wordt geblazen in plaats van er tegenaan. Overigens zijn veel modellen dakluiken voor campers zo vormgegeven dat deze van zichzelf al gestroomlijnd zijn. Echter heb je aan de voorzijde altijd een opstaande verticale rand waar de wind frontaal tegenaan komt.
Over dakventilators voor campers vind je verderop in het artikel meer informatie.
Ook Benieuwd Naar Airco's?
Misschien speelt een airco ook wel door je hoofd maar weet je niet goed wat je moet hebben en welke kosten daar aan verbonden zijn. Persoonlijk advies met een overzicht van de kosten is dan erg handig.
Via onderstaande knop kan je een advies + offerte ontvangen.
Het beste dakraam voor een camper
Maar welk dakluik kan je nou het beste nemen voor je camper? Is er eentje die veel beter is dan andere? Om eerlijk te zijn worden er niet veel hele slechte dakluiken gemaakt, maar ik heb wel een voorkeur.
Als je een dakluik zonder ventilator wilt hebben, dan zou ik altijd voor eentje gaan waar staal in verwerkt is. En dan bedoel ik in het mechanisme waarmee je het dakluik kan openen.
Laat deze dakluiken links liggen
De dakluiken waarbij je kunststof handvatten hebt die je in moet knijpen en vervolgens omhoog moet duwen zou ik links laten liggen. Naast de lage prijs is het enige voordeel dat je kan kiezen of je ze recht naar boven open zet of schuin een van de vier kanten op. Het grote nadeel is echter dat de constructie behoorlijk fragiel is en het dakluik maar een klein stukje open kan in iedere positie. Daarnaast kan je de opening niet verstellen en kan het openen zwaar gaan.

Dakramen met twee handvatten kunnen niet ver open
Aandachtspunten bij je keuze
De overige dakramen zonder ventilator zijn eigenlijk allemaal wel goed. Eventueel zou je er nog rekening mee kunnen houden in hoeverre de opties los te vervangen en verkrijgbaar zijn. Zo wil een rollo van een hor of verduistering nog wel eens stuk gaan. Kan je die los krijgen en is hij makkelijk te vervangen zonder dat je een compleet nieuw dakluik hoeft te kopen? En nog belangrijker; Zonder dat je het hele dakluik daarvoor moet vervangen?
En wellicht wil je later (achteraf) een ventilator in het dakluik kunnen plaatsen, is dat bij het dakluik van jouw keuze mogelijk? En welke opties heb je dan?
Ook hebben sommige dakluiken een hor die niet verwijderbaar is. Het is dan lastig om de troep die er op komt te liggen te verwijderen. Aan de andere kant, deze horren gaan minder snel stuk dan horren op een rollo.
Wat vind je mooi?
Tot slot komt er nog een stukje smaak om de hoek kijken. Vind je een getint dakraam mooier of juist een heldere? En als je er toch niet door naar buiten kijkt, dan kan je ook kiezen voor een witte. Deze is niet doorzichtig maar laat wel licht door en matcht wellicht beter bij de rest van de (witte) camper.
Wat je niet moet vergeten is dat een doorzichtig dakraam boven je bed wel mooi kan lijken, maar als je een beetje ventilatie wilt hebben tijdens de nacht, kan de verduistering niet dicht. Dat houdt namelijk de luchtstroom tegen. En zonder verduistering is het al snel heel licht in de camper waar je wakker van kan worden. Bij een dakraam boven je bed kan je dus wellicht beter kiezen voor een kap die geen of nauwelijks licht doorlaat.
Zo heb je allerlei afwegingen die je kan maken om tot het beste dakraam voor je camper te komen.
Is een dakluik met ventilator een goed idee?
Aangezien er een behoorlijk prijsverschil zit tussen een dakluik mét en zonder ventilator is de vraag legitiem of het de meerprijs waard is. Uiteraard komen er ook andere punten dan enkel de prijs om de hoek kijken. Houdt zo’n ventilator bijvoorbeeld veel licht tegen en is dat acceptabel? En maakt zo’n ding niet erg veel lawaai? Allemaal vragen waar je mee kan zitten en waar hieronder zo goed mogelijk antwoord op wordt gegeven.
Video: Twee dakventilators vergeleken
In onderstaande video wordt een vergelijk gemaakt tussen twee verschillende dakventilators. Daarin kan je onder andere horen hoeveel geluid ze maken. De video is in het Engels.
De lichtinval
Een dakluik met een ventilator zal altijd minder lichtinval geven dan eentje zonder. Je hebt echter ook ventilators met doorzichtige bladen, die laten alweer meer licht door dan ondoorzichtige. Ook de behuizing van de ventilator wordt in zo’n geval vaak van doorzichtig materiaal gemaakt. Op die manier heb je toch nog behoorlijk wat daglicht vanuit het dakluik, maar al met al zal het toch minimaal zo’n 30% minder licht zijn.
Mocht je dus erg op het lichtinval gesteld zijn, dan zou een dakventilator geen goede keuze zijn. Bedenk echter dat op sommige plekken in de camper ventilatie belangrijker kan zijn dan daglicht, zoals boven het bed, boven de douche en boven de keuken. Uiteindelijk zul je zelf moeten bepalen wat jij het belangrijkste vindt.
Het geluidsniveau
Het geluid van een dakventilator hangt vooral af van welke je hebt. Eentje die je traploos kan instellen kan je zo hard zetten als jij prettig vindt. Sommige mensen vinden het altijd te veel geluid produceren, hoe zacht je hem ook zet. Maar vergelijk het met de afzuiging in de keuken thuis, die hoor je ook altijd als hij aanstaat. Verderop in het artikel lees je ook wat veel gebruikers aangeven als de beste dakluik ventilator, en het geluidsniveau heeft daar ook grote invloed op.
Misschien ben je iemand zijn die zich al snel irriteert aan bijgeluiden. Bedenk dan dat je een dergelijke dakventilator ook kan gebruiken om de camper te laten afkoelen alleen vlak voordat je gaat slapen. Je zit dan zelf nog buiten of maakt nog even een ommetje en laat hem een 15 tot 30 minuten draaien. Dit kan het verschil maken tussen lekker in slaap vallen en blijven woelen vanwege de warmte.
De koeling
En dan het belangrijkste, geeft een ventilator op het dak wel de benodigde koeling? Je moet goed bedenken dat het geen wonder apparaat is die van warme lucht ineens koele of koude lucht kan maken. Met een airco op je camper kan dat wel. Als er geen temperatuurverschil is tussen de lucht binnen en buiten de camper, dan zul je hooguit verkoeling voelen doordat er lucht verplaatst wordt. Net zoals de wind dat ook kan doen op een warme dag.
Zoals eerder vermeld kan een ventilator er wel voor zorgen dat de warmte die helemaal in de camper is getrokken, er aan het einde van de dag uitgeblazen wordt. Zonder luchtverplaatsing kan dit anders erg lang duren waardoor inslapen moeizaam kan zijn. Uiteraard moet de lucht buiten de camper dan wel kouder zijn, want deze zal dan de camper binnen stromen.
Ook Benieuwd Naar Airco's?
Misschien speelt een airco ook wel door je hoofd maar weet je niet goed wat je moet hebben en welke kosten daar aan verbonden zijn. Persoonlijk advies met een overzicht van de kosten is dan erg handig.
Via onderstaande knop kan je een advies + offerte ontvangen.
Ook ventileren
Naast koelen moet je niet vergeten dat een dakluik ventilator op je camper ook voor ventilatie zorgt. Dat klinkt misschien als een dooddoener, maar denk maar eens aan bijna windstille dagen (of in ieder geval op de plek waar je op dat moment met de camper staat) terwijl de luchtvochtigheid buiten erg hoog is. Bijvoorbeeld omdat het regent. Een ventilator zal dan voor betere ventilatie zorgen dan enkel een paar ramen tegen elkaar open te zetten. Hetzelfde geldt voor als je kookt, doucht of gaat afwassen in de camper waarbij er veel waterdamp en warmte vrij komt.
Op de juiste manier gebruiken
Net als met een airco is het niet slim alles open te zetten én de ventilator te laten werken voor een beetje afkoeling. Als het in de camper warm is, kan je een dakluik ventilator op twee manieren gebruiken. Let op, dit heeft vooral zin als het buiten alweer wat koeler is geworden:
- Door koelere lucht in de camper te laten blazen
- Door warme lucht uit de camper te laten blazen
Vooral als je de ventilator als afzuiger gebruikt is het belangrijk dat er ergens in de camper net zo veel lucht van buiten aangetrokken kan worden. En dan het liefst vanuit een punt dat zo ver mogelijk bij de ventilator vandaan is. Je krijgt dan een koele luchtstroom door een groot deel van de camper waardoor de hele binnenruimte kan afkoelen. Anders wordt slechts een klein deel afgekoelt en wordt in de rest van de camper de warmte vastgehouden en je alsnog een hoge temperatuur houdt.
Welke 12V dakventilators voor campers zijn er?
Er zijn een aantal merkloze losse dakventilators voor campers verkrijgbaar, maar de meest gebruikte (merk) ventilators zijn de volgende:
- Fiamma Turbo-Vent
- Maxxfan Deluxe
- Omnistor/ Thule Vent dakluik 12V (Omnivent)
- Dometic Fantastic Vent
Hierbij heeft ieder type nog weer verschillende uitvoeringen waardoor het soms een beetje lastig kan zijn om de juiste te kiezen. Uiteraard spelen ook de prijzen van iedere dakventilator mee.
Fiamma Turbo-Vent
Dit dakluik met ventilator van Fiamma is traploos regelbaar en kost vanaf zo’n 240 euro, waarbij de duurste rond de 260 euro zit. Ook zit er in bepaalde uitvoeringen een thermostaat die bepaalt wanneer de ventilator moet stoppen met draaien als de ingestelde temperatuur is bereikt. Hij kan zowel naar binnen als naar buiten blazen en heeft doorzichtige rotorbladen voor meer lichtdoorlating.
Dit zijn de verschillende uitvoeringen:
- Getinte doorzichtige kap
- Heldere doorzichtige kap
- Witte niet doorzichtige kap
- Met of zonder thermostaat
- Bediening met draaiknoppen
- Bediening met tiptoetsen
Het mooie is dat je deze ventilator ook los kan kopen in elke bestaande Fiamma Vent dakluik kan plaatsen. Ze zijn in dat geval goedkoper dan wanneer je ze met dakluik koopt. Er is zelfs een uitvoering dat op elk dakraam past en met bepaald hulpstukken geplaatst kan worden.
Maxxfan Deluxe
De Maxxfan de Luxe van het bedrijf Airxcel is een bijzonder vormgegeven dakventilator voor een camper. Hij schuift namelijk schuin omhoog op het dak als hij wordt aangezet. Iedere uitvoering kost hetzelfde; rond de 450 euro.
Hij draagt echter niet voor niets de naam ‘Luxe’. Behalve dat je kan kiezen tussen een lichte en donker getinte doorzichtige kap of een witte ondoorzichtige kap heeft hij de volgende opties:
- 10 standen
- Thermostaat
- Afstandsbediening
- Kan blazen en afzuigen
- Ook met gesloten kap te gebruiken (tijdens regen en rijden)
Of hij zijn prijs waard is kun je verderop lezen onder 'De beste dakluik ventilator voor je camper'. Daar kan je ook een video vinden over het inbouwen van een Maxxfan Deluxe.
Omnistor/ Thule Vent dakluik 12V (Omnivent)
Bij Thule hebben ze een ventilator die echt los geleverd wordt, de Vent Motor kit. Je kan hem wel in een pakket samen met een dakluik kopen en dan is de combinatie goedkoper dan wanneer je beide los zou kopen. Prijzen variëren tussen zo’n 215 en 235 euro voor een combi. Los kost de ventilator ongeveer 150 euro en een dakluik zo’n 100 euro.
De verschillende prijzen komen vanwege de verschillende kappen waar je tussen kan kiezen. De ventilator is telkens hetzelfde. Deze heeft 12 snelheden en een energiebesparende en zogenaamde boost-functie. Hij is bedoeld om te gebruiken als de camper stilstaat en de kap van het dakluik is opengedraaid.
Dometic Fantastic Vent
Dit dakluik met ventilator van het merk Dometic kost vanaf zo’n 300 tot 420 euro voor de verschillende uitvoeringen. Het lijkt erop dat hij enkel met een witte ondoorzichtige kap in NL verkrijgbaar is.
Verder heeft hij de volgende opties - sommige kan je wel of niet kiezen:
- Thermostaat
- 3 of 14 standen
- Kan blazen en afzuigen
- Wel of geen afstandsbediening
- Wel of geen regensensor (automatisch openen en sluiten bij regen)
Er zijn 3 uitvoeringen van de Fantastic Vent waarbij iedere uitvoering telkens wat luxer is - en telkens wat duurder.
De beste dakluik ventilator voor je camper
Als je kijkt naar veel gebruikerservaringen die je online kan vinden dan valt het op dat de meningen van camperaars sterk verdeeld zijn over het nut en gebruiksgemak van een dakluik ventilator in hun camper. Sommigen vinden het maar een ‘herrieschopper’ terwijl anderen zich niet aan het geluid storen en hem zo nodig een standje lager zetten.
Toch is er één ventilator die eigenlijk alleen maar positieve reacties krijgt, en dat is veruit de beste dakluik ventilator voor een camper die je kan aanschaffen. Het gaat dan om de Maxxfan de Luxe. Zie onderstaande video voor de ervaringen en demonstratie van een gebruiker:
De voordelen van de Maxxfan
Deze ventilator was al een groot succes in Amerika en begint nu ook in Europa steeds meer terrein te winnen. Het grootste onderscheid van andere ventilators is natuurlijk dat hij ook tijdens het rijden en tijdens regen gebruikt kan worden. Dat geeft extra mogelijkheden qua ventilatie. Sommige mensen geven aan dat ze hem zelfs altijd aan hebben staan.
Daarnaast zeggen veel mensen dat hij zelfs op halve kracht bijna niet te horen is, daarboven ga je pas merken dat hij aan staat. Een hele geruisloze ventilator dus. Tot slot is een Maxfann Deluxe heel goed zelf in te bouwen.
Een Maxxfan deLuxe inbouwen
In onderstaande video kan je zien hoe iemand zelf z’n Maxxfan deLuxe aan het inbouwen is in een camper. Het is geen hele lastige klus, eigenlijk is het meest ingewikkelde de aansluiting op 12V. Het geluid in de video is een beetje zacht:
Zelf een dakluik in je camper inbouwen (of vervangen)?
Als je nog nooit een dakluik in een camper hebt ingebouwd, kan de eerste keer best wel spannend zijn. Met name als je ook nog het gat zelf moet maken kan het een klus zijn die nogal wat weerstand bij je oproept. Maar het maken van een gat is geen moeilijk karwei en zolang je niet overhaast te werk gaat is het ook voor beginners prima.
Mocht je enkel een dakraam van de camper moeten vervangen, dan is het sowieso goed te doen.
Wat er fout kan gaan
Bij het vervangen van een dakluik moet je eerst het oude dakluik verwijderen. Dit kan lastig zijn en veel tijd kosten, neem er dan ook je tijd voor. De kans op het maken van beschadigingen is groot omdat je de oude kit moet verwijderen en dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Zorg er eenvoudig voor dat je met metalen gereedschap het dak niet raakt en niet uitschiet. Gebruik zoveel mogelijk kunststof of houten hulpstukken.
Bij het maken van het gat ga je eerst rustig nadenken waar het gat moet komen zodat hij niet op de verkeerde plek komt. Teken het gat af op het dak en meet het een paar keer na. Wat hier fout kan gaan is dat je een te groot gat hebt afgetekend (de maten van de kap bijvoorbeeld in plaats van de onderzijde van het dakraam) of dat de zijden niet haaks op elkaar staan. Vraag eventueel even iemand anders of je niets over het hoofd gezien hebt. Als je eenmaal weet waar hij moet komen en het gat hebt afgetekend, kan er niet meer zo veel mis gaan.
Bij de plaatsing van het dakluik kan het afkitten fout gaan doordat je te weinig kit hebt gebruikt en het dakluik gaat lekken. Wat dat betreft kan je beter te veel dan te weinig kit gebruiken. Werk rustig en netjes, denk eerst over iedere vervolgstap na en doe het voorbereidende werk dat nodig is, dan gaat het helemaal goed komen.
Gereedschap en materialen die nodig zijn
Sommige van onderstaande gereedschappen en materialen heb je wellicht al in huis. Andere zul je moeten kopen als je een dakluik in je camper gaat inbouwen. Een goede voorbereiding is het halve werk, met onderstaande lijst kan je zien wat nog nodig hebt.
Sowieso benodigd:
- Een dakluik, al dan niet met ventilator
- Kitspuit (aanrader: Bison Power Kitpistool)
- Afdichtingskit (aanrader: Sika Sikaflex 221)
- Stofzuiger
- Doek en Ontvetter
- Schilderstape
Bij vervangen van een dakluik:
- Lang scherp stanleymes en/of plamuurmes
- Kunststof krabber (verwijderen kit)
- Multitool (tijdsbesparend - al voor een paar tientjes hier op bol.com)
Bij maken van een gat:
- Accuboormachine
- Ijzerboor met diameter waar zaagblad doorheen past
- Decoupeerzaag met ijzerzaagblad
- Ijzer vijl
- Hammerite (tegen roesten)
- Rolmaat en stift
Wat is de juiste kit?
Mocht je nog twijfelen over de juiste kit, lees dan het artikel over de juiste kit voor campers. Gebruik liever geen ducktape, dit is soms zo sterk dat het langs de zaagsnede afgebladderde verf kan meetrekken. Verwijder ook het schilderstape direct als je klaar bent.
Ook Benieuwd Naar Airco's?
Misschien speelt een airco ook wel door je hoofd maar weet je niet goed wat je moet hebben en welke kosten daar aan verbonden zijn. Persoonlijk advies met een overzicht van de kosten is dan erg handig.
Via onderstaande knop kan je een advies + offerte ontvangen.
Stappenplan camper dakluik inbouwen / vervangen
De stappen voor het inbouwen van een dakluik in een camper waarbij ook een gat gemaakt moet worden lijken veel op de stappen bij het vervangen van een camper dakluik.
Eerst volgt er een stappenplan om een oud dakluik te verwijderen, vervolgens een stappenplan voor het maken van een nieuw gat en tot slot de stappen voor het plaatsen van een nieuw dakluik. Gebruik de stappen die in jouw situatie nodig zijn.
Stappenplan oude dakluik verwijderen:
- Verwijder aan de binnenzijde de sierstrip om het dakluik
- Maak de schroeven los die zichtbaar zijn geworden
- Plak ter bescherming schilderstape op het dak om het dakluik
- Snij met een stanleymes / plamuurmes / multitool voorzichtig de kitlaag los
- Zorg dat je hierbij het dak niet te veel raakt
- Trek het dakluik los, duw eventueel van binnenuit naar boven
- Met z’n tweeën kan je eventueel trekken en snijden tegelijk
- Verwijder de achtergebleven kit van het dak met een kunststof krabber
- Verwijder het schilderstape
- De rand om het gat moet brandschoon, ontvet alles goed
Wees niet al te bang om hard aan het dakraam te trekken. De kit kan erg stevig vastzitten en het dakraam ga je nadien toch weggooien.
Video verwijderen oude kitrand
Onderstaande video brengt het schoonmaken van oude kitrand en aanbrengen van nieuwe kit en dakraam goed in beeld. Het is wel bij een caravan, maar het proces is hetzelfde:
Stappenplan gat maken in camperdak:
- Bepaal waar het dakluik moet komen
- Hou rekening met eventuele steunbalken
- Hou rekening met de positie van eventuele airco, zonnepanelen en schotel
- Meet op hoe groot het dakluik kan worden
- Schaf een dakluik aan met de juiste maten en opties
- Dek eventueel het interieur af met een plastic zeil of deken
- Teken de maten binnen tegen het plafond af - trek het dakluik om met een stift
- Controleer goed (eventueel door iemand anders) of alles goed afgetekend is
- Plak ter bescherming schilderstape op het plafond om het afgtekende gat
- Boor in de hoeken een gat waar het blad van de decoupeerzaag doorheen kan
- Zaag met de decoupeerzaag het gat uit van hoek naar hoek
- Vijl bij een stalen dak de randen glad en smeer Hammerite tegen roesten
- De rand om het gat moet brandschoon, ontvet alles goed
Je kan het gat ook van bovenaf uitzagen Als je slecht bij het te maken gat kan, dan zul je op het dak moeten zitten en werken. Gebruik in dat geval dekens ter bescherming van het dak en eventueel een extra plaat of plank om de druk op het dak te verdelen. Het zou jammer zijn als je achteraf deuken in het dak ontdekt.
Video gat maken in dak buscamper
In onderstaande video kan je zien hoe iemand een gat maakt in het dak van zijn buscamper voor het plaatsen van een dakraam. Ook worden hierbij de ribbels van het dak opgevuld.
Stappenplan plaatsen nieuw dakluik:
Buscamper? Begin bij stap 1. Geen buscamper? Begin bij stap 8
- Maak het dak aan de binnenzijde dikker door een houten frame te maken
- Het frame moet precies zo groot zijn dat het dakluik er doorheen past
- Het frame moet de juiste dikte hebben voor jouw dakraam
- Plak het frame in de camper aan het dak vast met kit
- Heb je ribbels op het dak? Vul deze dan op met een inbouwframe adapter
- Of vul de ribbels op door pasgemaakte stukjes hout vast te kitten
- Zo krijg je een plat gedeelte waar je het dakluik op vast kan kitten
- De rand om het gat moet brandschoon, ontvet alles goed
- Leg het bovenste deel van het dakluik ondersteboven op een tafel
- Breng kit aan op de gehele brede rand die op het dak komt
- Breng zoveel aan dat het er straks onder vandaan puilt
- Leg het dakluik in het gat op de camper
- Duw rondom stevig aan - overal moet een klein beetje kit tevoorschijn komen
- Het uitpuilende kit niet te veel wegstrijken, dit dekt mooi af
- Als je kit wel wegstrijkt, doe dan zeepsop aan je vinger
- Afhankelijk van het soort dakluik schroef je hem nu van boven vast
- Of bevestig je klemmetjes vanaf de onderzijde waaraan je de bovenzijde vastschroeft
- Vergeet niet bij schroeven van bovenaf deze ook af te kitten
- Bevestig de sierlijst aan de binnenzijde van de camper
- Ruim alle troep op en je bent klaar!
Nog vragen of opmerkingen? Stel ze hier!
Je hebt nu veel kunnen lezen over de verschillende camper dakluiken die er zijn. Ook heb je een beeld kunnen krijgen of camper dakluiken met een ventilator een goed idee zijn en hoe je dakramen het beste kunt inbouwen.
Wellicht zit je toch nog met vragen of wil je je ervaringen met (het inbouwen van) een dakventilator delen met andere camperaars. Laat in dat geval gerust je reactie hieronder achter. We horen graag van je!





Hallo, ik wil mijn oude dakluik vervangen voor een Heki mini Style. Nu kan ik nergens vinden hoe ik de sierrand van de Remis dakluik (incl verduistering) kan verwijderen. Er zit nergens een schroef en lostrekken lukt niet.
Wat kan ik doen?
Nog een vraagje, boven het bed wil ik de Maxxfan monteren maar daar zit direct naast het verduisteringsgordijn aan beide kanten de led verlichting. Hoe weet ik nu dat het verduisteringsgordijn van de maxxfan daartussen past. Ik zie nergens maten staan van de maxxfan binnenlijst.
Groet Frank Onwezen
Het kan natuurlijk zijn dat iemand hem een keer heeft vastgelijmd, maar zonder schroeven is het altijd een kliksysteem. Je moet even ontdekken waar hij het meeste weerstand geeft, wellicht kan je op die plek er voorzichtig met een schroevendraaier onder komen om het kliksysteem een handje te helpen. Hier wordt wat gezegd over de maten: https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8475192&start=14 maar ik weet niet of dat voldoende voor je is. Anders even bellen met de verkoper of in een winkel bekijken en meten. Succes!
Handvatten