Alles wat je moet weten over de APK van een camper

Door Piet Hein

0 reacties

Lees
tijd:
Nog

min.

De APK keuring van een camper is een jaarlijks dingetje voor de meeste camperaars. Alleen als je een nieuwe camper hebt hoef je hier de eerste jaren geen rekening mee te houden én als je een hele (heeeeele) oude camper hebt is zo’n APK keuring niet meer verplicht. 

Aangezien de meeste campers hier tussenin zitten, is het goed om te weten wat er op je afkomt als je voor een nieuwe APK moet. Al was het maar om te voorkomen dat je wél de rekening betaald maar géén idee hebt wat ze nou precies voor dat geld hebben gedaan.

Of erger nog - het idee hebben dat je afgezet bent. 

Daarom lees je in dit artikel alles over de camper APK, wat er volgens de RDW wel en niet onder valt, wat je aan kosten kan verwachten, hoe je hierop kan besparen, hoe zo’n camper keuring in z’n werk gaat en meer. Lees dus snel verder.   

Waarom moet een camper APK gekeurd worden? 

APK staat voor Algemene Periodiek Keuring en hierbij worden de wettelijk eisen voor veiligheid en milieu bij langs gegaan. Ook wordt gekeken of je camper (nog steeds) op de juiste manier in het kentekenregister staat geregistreerd. 

In heel Europa is deze keuring wettelijk verplicht. Zonder geldige APK mag de camper geen gebruik maken van de openbare weg. 

Irritant of noodzakelijk?

Je kan het zien als een irritante tijdvreter die je altijd te veel onnodig geld kost. Maar over het algemeen zijn de eisen die hierbij gehanteerd worden best reëel. 

Uiteraard is het slechts een momentopname van de technische staat van het rijgedeelte van je camper. Dit zegt dus niet dat als je camper door de keuring komt deze de rest van het jaar van goed onderhoud is voorzien en daarbij ook nog veilig genoeg is om mee op pad te gaan. 

Sterker nog, er zijn verschillende oplapmiddeltjes, trucjes en schimmige ‘oplossingen’ om een camper wel door de APK te krijgen. 

Mocht je met zo’n camper op pad gaan, dan kan het na een paar kilometer al flink mis zijn.  

camper apk keuren

Tijdens de APK nog net genoeg profiel op de banden? Het blijft een momentopname

Het verschil met een aankoopkeuring

Uiteraard zal een goede garage dit nooit toepassen, maar als het om geld gaat zijn er altijd mensen die rare dingen doen. Let daarom ook altijd goed op als je een camper gaat kopen, een geldige APK zegt daarbij vaak niet zo veel. 

Zoals je in het artikel over de aankoopkeuring van een camper kan lezen verschilt dit wezenlijk met een APK, hoewel die laatste dus ook een keuring is. 

Maar hoe goed is een camper APK dan? Wat zijn de eisen vanuit de wet precies? Om daarachter te komen kan je bij de RDW aankloppen. Dit is een overheidsorganisatie die zich bezighoudt met alles wat met motorvoertuigen te maken heeft; documenten, toezicht, registratie, informatieverstrekking etc. 

Laten we eens kijken wat zij te zeggen hebben over een camper APK keuren.

Wat de RDW erover te zeggen heeft

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen werkt de RDW in dienst van de overheid. Alles wat zij te zeggen hebben is dus wettelijk vastgelegd. Het is niet voor niets dat zij ook APK-keurmeesters ondersteunen in de juiste informatieverstrekking hieromtrent. 

Dit zijn de belangrijkste punten die worden gecontroleerd bij de APK van je camper:

  • Checken of de camper overeenkomt met de voertuiggegevens
  • De bouwwijze van de camper - chassis en andere dragende delen
  • Gewichten en afmetingen van de camper
  • Motor, brandstof en milieuaspecten
  • Snelheidsmeter, aandrijving en transmissie
  • Assen, wielen en alles wat daar aan vast zit
  • Banden en veersystemen
  • Onderdelen van de stuurinrichting
  • Alles wat met de remmen te maken heeft
  • Alles wat rondom aan de buitenkant van de camper zit (van auto gedeelte)
  • Alles wat met verlichting en reflectoren te maken heeft
  • Trekhaak inrichting

Je moet bij deze punten niet denken aan onderhoud, er wordt vooral optisch gekeken naar hoe alles erbij staat. 

Vooral vanuit het oogpunt van veiligheid en milieu, dus er mag niet te veel roest aanwezig zijn, niet te grote scheuren, er mag niet te veel vloeistof lekken en ga zo maar door. 

Verschillende soorten APK voor campers

Wat verder nog goed is om te weten dat er verschillende soorten APK’s zijn:

  • APK 1 (boven 3500 kg)
  • APK 2 (tot 3500 kg)

Hierbij is APK1 voor zware campers, dus boven de 3500 kg en APK2 voor campers lichter dan 3500 kg. Welke APK categorie voor jouw camper van toepassing is hangt af van wat er op je kentekenbewijs staat. 

Als je camper bij ‘Voertuigsoort’ wordt aangemerkt als zijnde ‘Personenauto’ dan moet je kijken bij het gewicht dat vermeld staat bij ‘Massa ledig voertuig’. 

Staat er bij ‘Voertuigsoort’ dat je camper een ‘Bedrijfsauto’ is, dan moet je het gewicht aanhouden dat is vermeld bij ‘Toegestane maximum massa’. 

Het verschil tussen APK1 en APK2 is dat er andere eisen worden gesteld - onder meer door het verschil in gewicht en daarmee het verschil in belasting van het voertuig. 

Goede Camper Verzekering Nodig?

Zoek je nog een betaalbare camperverzekering met goede voorwaarden? De beste uit onze vergelijking is die van de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club). Je kan heel eenvoudig zelf online je premie berekenen. 

Nog geen camper? Zoek een camper op bijvoorbeeld Marktplaats die je graag zou willen hebben en voer daarvan de gegevens in om te zien wat de premie wordt.

Wanneer en met welke frequentie APK keuren 

Als je camper aan de APK toe is, krijg je daarover een brief welke afkomstig is van de RDW. Deze kan via de post of digitaal via de mail binnenkomen. Je krijgt hem altijd behoorlijk op tijd, zo’n 1,5 maand voor de vervaldatum van de huidige APK. 

Overigens moet de camper vóór de vervaldatum gekeurd worden en niet er op of erna. Je rijdt dan zonder geldige APK wat je een boete van de politie kan opleveren. Via de RDW krijg je na een bepaalde tijd automatisch een boete via de post. 

Daarnaast bestaat de kans dat je verzekering in zo’n situatie niet zal uitkeren als je met de camper een ongeval krijgt. 

Dit geldt ook als je niet met de camper rijdt. 

Zelf checken wanneer de camper voor de APK moet

Je hoeft niet perse de brief van de RDW af te wachten om te zien wanneer je camper aan de APK keuring toe is. Je kan namelijk via de website van de RDW ook die gegevens achterhalen:

  1. Ga naar de website van de RDW 
  2. Vul het kenteken van je camper in
  3. Ga naar het tabblad ‘Basis’
  4. Klik vervolgens op ‘Vervaldata en historie’ 
  5. Kijk welke datum achter ‘Vervaldatum APK’ staat

Dit kan ook handig zijn als je wilt controleren hoe het zit met de APK van een camper die je misschien wilt gaan kopen. 

Je camper eerder APK laten keuren

Uiteraard mag je altijd eerder dan vlak voor de vervaldatum je camper APK laten keuren, om welke reden dan ook. Wellicht heb je rond die datum geen tijd of staat de camper nog in de camperstalling.

Waar je rekening mee moet houden is dat je de camper tot twee maanden eerder dan de vervaldatum gekeurd mag worden met behoud van de vervaldatum. 

Dus als de vervaldatum 1 mei van dit jaar is, dan mag je de camper vanaf 1 maart laten keuren om de vervaldatum op volgend jaar 1 mei te houden. 

Laat je hem keuren op 1 februari van dit jaar en de vervaldatum is op 1 mei van dit jaar, dan wordt de APK vervaldatum volgend jaar ook 1 februari.

De frequentie van de APK keuring

Niet alle campers hoeven even vaak APK gekeurd te worden. De frequentie hangt onder andere van de brandstof en de leeftijd van de camper af. Zie hiervoor ook onderstaande tabellen.

Campers lichter dan 3.500 kg (APK2):

Datum eerste toelating

Brandstof

Frequentie APK keuring

Na 1 januari 2005

Benzine, alcohol en/of elektriciteit 

Eerste keer na 4 jaar, dan twee keer om de 2 jaar, daarna ieder jaar

Na 1 januari 2005

Diesel, gas of anders (of  gecombineerd)

Eerste keer na 3 jaar, daarna ieder jaar

Vóór 1 januari 2005 maar niet ouder dan 30 jaar

Alle soorten

Eerste keer na 3 jaar, daarna ieder jaar

Campers 30 jaar of ouder

Alle soorten

Iedere 2 jaar

Campers 50 jaar of ouder

Alle soorten

Geen APK-plicht

Campers zwaarder dan 3.500 kg (APK1):

Datum eerste toelating

Brandstof

Frequentie APK keuring

Campers tot 50 jaar

Alle soorten

Ieder jaar

Campers 50 jaar of ouder

Alle soorten

Geen APK-plicht

Hoe een APK keuring van een camper werkt

Als je je camper APK wilt laten keuren, dan kan je bij veel garages terecht. Een garage moet wel door de RDW erkend zijn als APK-bedrijf. Dit houdt in dat ze monteurs hebben die geschoold zijn om de APK op de juiste manier uit te voeren. 

Een dergelijke garage heeft vaak een RDW-schildje aan de muur hangen waarop staat dat ze erkend zijn om periodieke keuringen uit te voeren voor lichte dan wel zware voertuigen. 

Overigens is niet iedere garage die APK’s mag uitvoeren in het bezit van een hefbrug die berekend is op het gewicht en de afmetingen van sommige campers. Maar dat zal dan zeker aangegeven worden. 

Je kunt gewoon een afspraak maken met zo’n bedrijf en daarbij vermeld je dan dat het om een APK keuring voor je camper gaat. Op de dag waarop de keuring gepland staat breng je de camper op het afgesproken tijdstip. Soms kun je er op wachten, som krijg je ondertussen een leenauto mee. 

Als je de camper weer ophaalt, krijg je altijd een keuringsrapport, of hij nou goedgekeurd of afgekeurd is.

Wat meenemen naar de camper keuring?

Je hoeft enkel de camper mee te nemen naar de APK keuring van de camper. Er wordt namelijk gekeken naar het chassisnummer (of framenummer) in combinatie met het kenteken. Een kentekenbewijs meenemen is dus niet nodig net als het keuringsbewijs van de vorige APK keuring. Dat is wel handig, want dan kan je ook iemand anders erop uit sturen om de camper APK te laten keuren.  

Het keuringsrapport van de camper

Als de camper APK gekeurd is door de garage, krijg je een keuringsrapport mee. Zowel bij goedkeuring als bij afkeuring krijg je een dergelijk rapport. Bij goedkeuring van de camper is het rapport geldig tot de vervaldatum ervan. 

Dat betekent dat als het de vervaldatum is, je er niet meer mee op de openbare weg mag rijden. Je mag de camper dan alleen nog voor een APK keuring naar de garage brengen. 

Op het keuringsrapport vind je een aantal zaken terug, waaronder:

  • Of de camper goed- of afgekeurd is
  • Of er een steekproef is geweest van de RDW
  • De geldigheidsduur van het keuringsbewijs
  • Welke adviespunten er zijn voor reparatie
  • Of welke reparaties voor de APK zijn uitgevoerd
  • Bij afkeur worden de afkeurpunten vermeld

Steekproef door de RDW

Mocht er een steekproef door de RDW hebben plaatsgevonden, dan betekent dit dat er een specialist van de RDW bij de garage is langs geweest. Die checkt dan of de keurmeester zijn werk wel goed heeft gedaan en of de camper terecht goedgekeurd of afgekeurd is. 

Ook kijkt deze specialist of de reparatie en adviespunten voor reparatie wel terecht zijn. Mocht er dus een steekproef op de APK keuring van jouw camper hebben plaatsgevonden, dan is dat eigenlijk alleen maar een goede zaak.

Wat te doen met adviespunten?

Wat betreft de adviespunten - dit zijn punten die nu nog niet voor een afkeuring hebben gezorgt, maar binnenkort wel aan vervanging toe zijn. 

De kosten voor de APK van een camper

De kosten van een APK keuring van een camper is niet bij iedere garage hetzelfde. Autobedrijven mogen dit zelf bepalen. Vaak heeft ieder bedrijf wel zijn eigen vaste prijzen, waarbij de materialen meestal buiten beschouwing worden gelaten. 

Denk bijvoorbeeld aan het bijvullen van vloeistoffen of het monteren van deugdelijke ruitenwissers. 

Dit zijn prijzen voor de APK keuring van campers die je vaak voorbij ziet komen:

  • APK voor campers onder de 3500 kg (APK2) kost tussen de 20 en de 90 euro 
  • APK voor campers boven de 3500 kg (APK1) kost tussen de 50 en 140 euro

Overigens zijn er veel garages die onderscheid maken tussen een APK voor een gewone personenauto en campers, laat je dus niet lokken met algemene APK prijzen. 

Pas op met APK prijzen vergelijken

Daarnaast is prijzen vergelijken ook best lastig, want soms zit iets er wel of niet bij in:

  • Roetmeting
  • Afmeldkosten
  • Mobiliteitsgarantie
  • Toeslagen vanwege leeftijd camper

Daar komt nog bij dat als je het in combinatie met een kleine of grote beurt doet, de APK soms zelfs gratis is. 

Tot slot zijn er altijd prijsstunters die een erg laag bedrag voor de APK vragen, maar er vervolgens alles aan doen om er - bij afkeur - herstelkosten uit te krijgen. Of ze proberen je er een onderhoudsbeurt bij te verkopen, wat in sommige gevallen ook nodig kan zijn. 

Video over oplichtingspraktijken bij de APK

In onderstaande video kan je zien hoe sommige APK stations hun klanten proberen op te lichten. Er komen ook goede tips in naar voren om er voor te zorgen dat je sterker in je schoenen staat als je het niet vertrouwt. 

Besparen op de APK kosten van je camper

Heel vaak zie je op de factuur van de APK kosten niet alleen de APK keuring zelf staan, maar ook bedragen voor andere zaken. Dit zijn vaak dingen die je prima zelf even had kunnen controleren, bijvullen of vervangen voordat je de camper naar de garage bracht. 

Als zij dit voor je doen kost dit niet alleen tijd, maar vaak zijn de onderdelen en vloeistoffen in de garage

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het bijvullen van ruitenwisser- en koelvloeistof
  • Het controleren en zonodig bijvullen van motorolie 
  • Controleren van de bandenspanning en het profiel van de band
  • Nieuwe banden nodig? Bepaal zelf waar je ze koopt tegen welke prijs
  • Controleer alle verlichting en vervang (indien nodig/mogelijk) de lampen zelf
  • Trekken de ruitenwissers strepen? Vervang ze zelf met een goedkoper setje

Dit zijn de relatief kleine dingen die je zelf vooraf aan de APK van je camper kan doen. 

Zelf reparaties uitvoeren?!

Mocht je camper afgekeurd worden, dan kan je de afkeurpunten eventueel ook zelf verhelpen. Je moet dan echter wel weten wat je doet, aangezien het vaak om onderdelen gaat die met de veiligheid van de camper te maken hebben. 

Aan de andere kant - als je het verprutst zal je camper vanzelf weer afgekeurd worden. Maar dan ben je er niets mee opgeschoten. 

Beter vraag je als niet-technicus bij verschillende garages een offerte voor de reparatie van de afkeurpunten om zo een weloverwogen beslissing te kunnen maken. 

camper keuring

Ga je zelf aan je camper sleutelen of laat je het aan een professional over? 

Oneens met de APK keuring

Stel dat je het idee hebt dat je camper onterecht wordt afgekeurd, wat kun je dan doen? Of nog erger, als je camper nooit goedgekeurd had mogen worden, en je wilt dit bewijzen. 

Oneens met APK afkeur

In het eerste geval, bezwaar maken tegen afkeur, kan alleen direct bij de APK keuring van de camper. Zodra je het keuringsrapport hebt ontvangen geef je bij de keurmeester aan dat je het niet eens bent met de afkeuring. Als je de camper verplaatst, reparaties uitvoert of later bezwaar maakt, dan is zo’n bezwaar ongeldig. 

Om dat officieel te maken moet je het gedeelte linksonder op het APK rapport invullen waar je naam, handtekening en datum en tijdstip komen te staan. De keurmeester is dan verplicht om direct contact op te nemen met de RDW. 

Vervolgens komt er een medewerker van de RDW om te controleren of de afkeur klopt. Klopt het wel, dan moet jij de kosten van deze extra keuring betalen (zo’n 50 euro). Klopt het niet, dan moet de garage voor deze kosten opdraaien. 

Oneens met de APK goedkeuring

Dit kan voorkomen als je bijvoorbeeld een camper hebt gekocht met een geldige recente APK, maar je twijfelt er sterk aan of hij wel goedgekeurd had mogen worden. 

Denk bijvoorbeeld aan een situatie waar er veel roest aan kritieke onderdelen van de camper aanwezig is, maar er kunnen ook andere gebreken zijn. 

Uiteraard is het zo dat hoe langer de keuring is geleden, hoe moeilijker het wordt om vast te stellen dat een goedkeuring onterecht was. 

Daarbij moet je natuurlijk geen reparaties uitvoeren aan zaken waar je over twijfelt. Overigens kan je melding maken van zaken die heel makkelijk te vervangen zijn of snel kunnen slijten zoals banden, remblokken en wiellagers. 

Is een civiele procedure nodig?

Als er na jouw melding bij de RDW een herkeuring plaats vindt, dan geeft de RDW alleen aan of de APK goedkeuring van de camper terecht was of niet. Dit is een officieel bewijs waarmee je een civiele procedure kan beginnen tegen degene die jou de camper heeft verkocht.  

Laat dit wel even aan dat bedrijf of die persoon weten, want het kan zomaar zijn dat je met een dergelijk bewijsstuk hen ervan overtuigd dat ze niet goed bezig zijn geweest. Het is altijd beter om er zonder tussenkomst van een rechter samen uit te komen. 

apk camper kosten

Voor je er een zaak van maakt is het slim de verkoper in te lichten

Geen APK als de camper geschorst is?

Het kan voorkomen dat je niet in de gelegenheid bent om de camper APK te laten keuren. Bijvoorbeeld omdat je voor langere tijd van huis bent of omdat je in de camper aan het klussen bent - wat nog wel eens voorkomt bij een zelfbouwcamper. 

In dat geval kan je je camper laten schorsen. Je bent dan vrijgesteld van de APK-plicht, de verzekeringsplicht en ook de wegenbelasting vervalt. Dit wordt geregistreerd in het systeem van de RDW waardoor de automatische boete van een verlopen APK niet op je deurmat valt. 

Camper in de stalling

Hetzelfde geldt natuurlijk voor geschorste campers die voor langere tijd in de stalling staan - ook die hoeven dus niet te voldoen aan de APK-plicht. 

Let er wel op dat als je camper geschorst is, deze dan niet meer gebruik mag maken van de openbare weg. 

Daarnaast moet je de einddatum van de schorsing goed in de gaten houden omdat de camper daarna gewoon weer APK plichtig is. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de schorsing te verlengen. 

APK laten keuren tijdens de schorsing

Het kan natuurlijk gebeuren dat je camper geschorst is maar dat je hem toch APK wilt laten keuren. Bijvoorbeeld omdat de APK verlopen is op het moment dat je van plan bent om de schorsing op te heffen en daarna direct op vakantie wilt. 

Gelukkig mag je naar de garage rijden met je camper en hoef je daarvoor niet (tijdelijk) je schorsing op te heffen. Ook hoef je daarvoor geen motorrijtuigenbelasting te betalen en je hoeft zelfs niet aan de RDW of de belastingdienst te laten weten dat je tijdens de schorsing de camper laat keuren.  

Hoge kosten voorkomen

Stel dat je onderweg naar de garage voor de APK nou een controle krijgt waarbij wordt opgemerkt dat je camper geen geldige APK heeft. Je krijgt dan wel post van de belastingdienst met een vooraankondiging van een naheffing voor wegenbelasting. 

De echte naheffingsaanslag blijft echter uit wanneer je schriftelijk aan de belastingdienst kunt laten zien dat je met de camper onderweg was naar een APK keuring.   

Dit kun je doen door een kopie te maken van het keuringsrapport waarop het kenteken en de datum van de keuring staat. Het maakt daarbij niet uit of de camper goedgekeurd of afgekeurd is volgens het rapport. 

Vergeet de verzekering niet

Omdat je gebruik maakt tijdens de schorsing van de openbare weg, kan het zijn dat je camera niet verzekerd is. Dit is niet toegestaan, je camper moet op dat moment in ieder geval WA verzekerd zijn. 

Overigens is het sowieso een goed idee om je camper goed te verzekeren tijdens de schorsing aangezien er ook dan van alles met de camper kan gebeuren. 

Nog veel meer leren over campers?

Met de Ultieme CamperGids bespaar je veel tijd, geld en moeite bij:

  • Huren van een camper
  • Kopen van een camper
  • Verhuren van je camper
  • Verkopen van je camper
  • Kamperen met een camper
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Misschien vind je dit ook interessant:

Bespaar Tijd, Geld & Frustratie met Gratis Tips Over Campers

>