Acculader voor je camper kopen? Hier moet je om denken!

Door Piet Hein

0 reacties

Lees
tijd:
Nog

min.

Wil je meer weten over hoe een acculader in een camper precies werkt en wat hij allemaal doet en kan? Of ben je op zoek naar een goede acculader en twijfel je over welke je moet aanschaffen? 

In dit artikel over acculaders wordt dit apparaat besproken - in verschillende varianten. Je hebt namelijk de vaste acculader voor de huishoudaccu(‘s). Maar er zijn ook druppelladers voor campers om de accu in goede conditie te houden als deze voor langere tijd niet wordt gebruikt.  

Naast uitleg en aanschaftips vind je verder ook nog tips over de inbouw van een acculader in een camper. Waar moet je om denken en hoe zorg je dat je het veilig doet? Je hebt namelijk te maken met stroom, een fout kan je dus letterlijk duur komen te staan. Lees snel verder en ontdek alles wat je over dit apparaat moet weten! 

Waarom een acculader in je camper?

Allereerst is het goed om te weten dat je in een camper verschillende accu’s hebt, namelijk een startaccu en een huishoudaccu. Van die laatste kunnen er meer dan één aanwezig zijn. 

Net als bij een personenauto is de startaccu nodig om de motor te kunnen starten. Deze zit vaak ergens onder de motorkap weggewerkt en wordt bijgeladen tijdens het rijden door de dynamo. 

Dynamo als acculader

Aangezien de dynamo dus de stroom levert, zou je kunnen zeggen dat de dynamo hier de acculader is. Om er voor te zorgen dat de dynamo de accu niet te veel laadt waardoor deze stuk kan gaan is er een regelaar ingebouwd. Als de accu vol is, voorkomt deze regelaar dat de accu niet verder opgeladen wordt. 

Ook de huishoudaccu wordt door deze dynamo gevoed, echter zit daar nog wel een kastje tussen, en dat is bij fabriekscampers het elektroblok waarin ook een acculader is verwerkt. Een andere mogelijkheid is dat er een losse acculader tussen zit, deze vind je vaak terug in zelfbouw campers. 

Er zijn verschillende redenen waarom er een dergelijke lader tussen de huishoudaccu en de dynamo moet zitten. 

elektroblock acculader camper

In één van m'n campers zat een Schaudt elektroblock

Speciale acculader voor de huishoudaccu

Laten we allereerst eens kijken waarom ook de huishoudaccu niet net als de startaccu direct op de dynamo aangesloten kan worden maar dit via een dergelijk elektroblok zou moeten gaan. 

Als je hem wel direct op de dynamo zou aansluiten, dan zouden de start- en de huishoudaccu (via de dynamo) met elkaar verbonden zijn. Mocht dan je huishoudaccu helemaal leeg raken door allerlei stroomverbruikers, dan gaan deze vrolijk verder met de startaccu. Ze hebben dan namelijk vrije toegang tot de energie die in de startaccu zit. 

Het scheidingsrelais

En met een (deels) lege startaccu is het starten van de motor erg lastig wat toch wel een vereiste is om met de camper te kunnen rijden. Dat is dan ook de reden waarom er altijd een scheidingsrelais tussen de huishoudaccu en de dynamo zit. 

Deze scheidingsrelais zorgt ervoor dat als de dynamo draait - en dus de motor - er naar beide accu’s stroom toe kan. Maar als er vanaf de dynamo geen stroom geleverd wordt, wordt de doorgang door de relais afgesloten. Er kan dan door de stroomverbruikers in de camper geen stroom uit de startaccu gehaald worden. Zo’n relais zit vaak in het elektroblok verwerkt. 

Overigens heb je verschillende soorten scheidingsrelais, hele simpele mechanische en slimmere met bepaalde software voorgeprogrammeerd. Deze kijken ook naar de hoeveelheid stroom die naar beide soorten accu’s gaan. 

Als je die laatste hebt is het bij het stallen van de camper verstandig om de accu’s los te koppelen aangezien deze altijd een klein beetje stroom verbruikt. 

welke acculader voor camper

Je kan je accu's ook laden met 230V van buitenaf

Huishoudaccu laden als de camper niet rijdt 

Uiteraard wil je ook je huishoudaccu's kunnen opladen als de dynamo niet in werking is, en de motor dus niet draait. Dat kan je doen door je camper aan te sluiten op walstroom. 

Dit is echter 230V terwijl je huishoudaccu voor 12V bestemd is. Dit is waar de acculader voor de huishoudaccu van je camper om de hoek komt kijken. Zoals eerder gezegd is deze vaak verwerkt in het elektroblok. 

De stroom gaat via de acculader welke er 12V van maakt en ervoor zorgt dat deze bij de huishoudaccu(’s) terecht komt. Mocht deze vol zijn dan schakelt de acculader automatisch de functie van druppellader in.

De druppellader zorgt er voor dat de accu niet overbelast wordt door een teveel aan stroom. Druppelsgewijs wordt er stroom toegevoegd aan de accu zodat deze aldoor 100% vol blijft of net daaronder. Bij de losse druppelladers die je kan kopen - zie verderop in dit artikel - wordt dit ook wel de onderhoudsmodus genoemd. 

Laden startaccu via walstroom

Naast het laden van de huishoudaccu zorgen sommige acculaders er ook voor dat de startaccu wordt opgeladen. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar het kan er wel voor zorgen dat de capaciteit maar net voldoende is voor beide accu’s. Plaats je dan een keer een accu met een grotere capaciteit of een extra huishoudaccu, dan kan het zijn dat je acculader het niet voor elkaar krijgt om de accu’s vol te krijgen. 

Dit is niet goed voor de levensduur van de accu’s en daarbij heeft juist de startaccu het nodig om helemaal gevuld te worden. Dit om de hoge spanning te kunnen leveren die bij het starten van de motor benodigd is.  

Tot slot is het goed om te weten dat het elektroblok ook als verdeler werkt; hij laadt dus de accu’s op maar voorziet ook de 12V verbruikers in de camper van stroom. Denk bijvoorbeeld aan de binnenverlichting, de waterpomp en het bedieningspaneel in de camper voor onder andere de watertanks en de accu’s.

Persoonlijk Accu Advies?

Zou je graag persoonlijk advies met een overzicht van de kosten willen krijgen voor de inbouw van een lithium fosfaat accu? Iedereen heeft zo zijn eigen eisen en ook niet iedere camper is hetzelfde. 

Via onderstaande knop kan je een advies + offerte ontvangen. 

Welke acculader voor je camper kopen?

Er zijn verschillende soorten acculaders voor campers en elke soort heeft weer meerdere varianten. Dit zijn de soorten waar je tussen kan kiezen:

  1. Elektroblok met ingebouwde acculader 
  2. Losse acculader (met omvormer)
  3. Losse draagbare druppellader

Acculaders die je beter NIET koopt

Acculaders voor je camper die je beter links kan laten liggen zijn de ongeregelde varianten. Deze laders zijn vaak wel heel erg betaalbaar (lees goedkoop) maar de spanning loopt snel te hoog op, er wordt niet gekeken naar wat de accu nodig heeft. 

Een goede acculader houdt rekening met een bepaalde laadkarakteristiek en kan overgaan op druppellading als dit nodig is. Hierdoor wordt de accu overigens ook sneller geladen. 

Als je toch een ongeregelde acculader wilt gebruiken dan zul je al moeten werken met een tijdschakelaar. Hierbij zul je dan zelf moet uitrekenen hoe lang de accu aan deze lader moet staan om het om vol te krijgen - en niet langer.

acculader camper kopen

Er zijn veel betere opties dan een ongeregelde acculader voor je camper

Per situatie bekijken

Maar welke acculader moet je nou voor je camper kopen? Dat hangt helemaal van de situatie af. Hieronder wordt gekeken naar de afwegingen die je kan maken en welke varianten er zijn per soort.

1. Elektroblok met ingebouwde lader kopen

In de meeste fabriekscampers zit een elektroblok ingebouwd met een interne acculader. Deze doet met name z’n werk als de camper op walstroom - 230V - is aangesloten. Deze lader laadt de huishoudaccu op en vaak ook de startaccu. 

Je vindt een elektroblok het meest in fabriekscampers. Mocht jouw elektroblok de geest geven dan dien je deze dus te vervangen. Of als je zelf een camper aan het bouwen bent dan is een elektroblok met ingebouwde acculader een optie. Daarmee tackel je ook direct een aantal andere functies die dit apparaat op zich kan nemen. 

Elektroblok in je camper vervangen 

Zelf heb ik eens een elektroblok moeten vervangen en dat was best simpel, een kwestie van de stekkertjes overzetten in mijn geval. Hoe simpel dit bij jou is hangt helemaal van het type elektroblok af en of jouw type nog wel verkrijgbaar is. De techniek staat immers niet stil en als je een camper hebt die al wat ouder is, dan kan het zomaar zijn dat de fabrikant alweer een nieuwer type heeft uitgebracht. 

Daar komt nog eens bij dat je niet zomaar elk elektroblok op je camper kan aansluiten. Deze moet wel afgestemd zijn op jouw installatie. 

Video over werking elektroblock

In onderstaande video kan je kort zien hoe een elektroblock aan de buitenzijde werkt. Mocht je het idee hebben dat hij stuk is, controleer dan eerst altijd de zekeringen en of de hoofdschakelaar wel aan staat. 

De meeste voorkomende merken

Zo’n elektroblok heb je van verschillende merken, dit zijn de meest gebruikte in fabriekscampers:

Als je je elektroblok gaat vervangen is het altijd raadzaam om je goed te laten informeren door de verkoper. Aangezien deze apparaten prijzen hebben die variëren tussen 200 en 800 euro en aardig complex kunnen zijn, mag je best wat service verwachten.

Aandachtspunten bij je keuze

Dit zijn zaken waar je rekening mee kan houden:

  • Wordt ook de startaccu geladen
  • Is de maximale laadstroom toereikend
  • Is hij (voldoende) gezekerd met zekeringen
  • Is het naast een acculader ook een stroomverdeler
  • Welke type accu’s kan hij laden (Gel, Loodzuur, AGM)
  • Heeft de druppellader een goede laadcurve - ook voor winterstalling

Mocht je elektroblok er mee ophouden dan heeft dat invloed op het gebruik van je hele camper; 12V werkt niet meer (goed), apparaten zoals de koelkast beginnen kuren te krijgen, het elektroblok kan rare tikkende geluiden maken bij aansluiten op 230V en ga zo maar door. Het is dus een belangrijk onderdeel voor je campergenot. 

2. Losse acculader kopen (met omvormer)

Als je een acculader voor je camper wilt kopen die je zelf aan het bouwen bent, dan is een losse acculader met of zonder omvormer een oplossing die veel andere zelfbouwers toepassen. Je kan dan namelijk de andere onderdelen die in een elektroblok zijn verwerkt zelf op maat uitkiezen zonder dat je aan een bepaald ontwerp vastzit. 

Je kan in dit geval kiezen voor een simpele(re) druppellader die verderop in dit artikel ook wordt besproken. Echter hebben deze minder capaciteit en zijn er niet op berekend dat de huishoudaccu’s ook tegelijkertijd of in korte tijd weer stroom moeten leveren.

Sneller laden?

Een acculader met een grotere capaciteit kan ook sneller laden, wat handig is als je maar voor een korte periode aan de laadpaal staat. Een te korte periode zou betekenen dat een kleine druppellader de huishoudaccu (en eventueel de startaccu) niet helemaal vol zou krijgen omdat hij zijn laadcyclus niet af kan maken.

Hoe snel de accu wordt geladen wordt bepaald door de laadstroom. Deze mag minimaal 10% en maximaal 20% van de accu capaciteit uitgedrukt in Ampère-uren (Ah). Als het 10% is, heeft de acculader de meeste tijd nodig om zijn laadcyclus af te kunnen maken voordat de accu vol is. 

Wil je sneller kunnen laden omdat er ook momenten zijn dat je maar kort aan de laadpaal zit, dan kan je beter een acculader kiezen die een hogere laadstroom heeft. Maar dit mag dus niet meer zijn dan 20% van de accucapaciteit. 

Als je bijvoorbeeld 2 huishoudaccu’s in je camper hebt van samen 200 Ah, dan heb je een acculader nodig die minimaal een laadstroom kan leveren van 20 Ampère. Om sneller te laden kan je echter ook kiezen voor een acculader van 35 of 40 Ampere. 

inbouw acculader camper

Acculader inbouwen in camper? Plaats hem zo dicht mogelijk bij de accu's

Altijd met druppellader functie

Kies wel altijd voor een acculader waar ook een druppellader-functie in verwerkt is. Een goede acculader zoal automatisch op druppellading overgaan als de accu vol is. Dit is ook handig als je camper in de winterstalling staat, want je kan dan de camper gewoon aan de stroom zetten. 

Je hoeft dan dus geen separate druppellader aan te schaffen en aan te sluiten. Ook hoeven de accupolen er in dat geval niet af tijdens de stalling - om ontlading te voorkomen. Ga wel even na wat precies de eisen zijn van de stalling waar je camper staat, soms moeten de accupolen losgekoppeld worden.  

Acculader met omvormer

Als je toch een acculader en omvormer allebei in je camper wilt inbouwen, dan kan het een goed idee zijn om dit in één kastje aan te schaffen. Je hoeft dan minder apparaten aan te sluiten en daarbij kan het ook nog andere voordelen hebben.

Er zijn namelijk acculaders met omvormers van het merk Victron - deze heten de MultiPlus - die een PowerAssist functionaliteit hebben. Dit zorgt ervoor dat je meer stroom kan afnemen dan de laadpaal waar je met je camper aan verbonden bent aanlevert. 

Hoe PowerAssist werkt

Dit is hoe het werkt: Stel je hebt een koffiezetapparaat welke 7 Ampere nodig heeft om te werken, maar de walstroom levert slechts 4 A. De PowerAssist onttrekt dan de resterende benodigde 3 A uit je huishoudaccu waardoor je toch het koffiezetapparaat of andere apparaten (tegelijkertijd) kan gebruiken zonder dat de zekering er telkens uit klapt. 

Uiteraard moet je geen apparaten hebben die zoveel stroom nodig hebben en de hele dag aanstaan. Het gaat dan om bijvoorbeeld een koffiezetapparaat, stofzuiger, oven en elektrische kookplaat. Of wanneer je kortstondig veel apparaten tegelijk hebt aanstaan.  

Inclusief omschakelautomaat

Daarnaast hebben deze Multiplus types van Victron ook nog een omschakelautomaat ingebouwd. Op die manier wordt de stroomtoevoer vanuit de laadpaal automatisch overgezet naar stroomtoevoer vanuit de omvormer die op de huishoudaccu is aangesloten. 

Bijvoorbeeld omdat je de stekker uit de laadpaal trekt. Of omdat de zekering er op de camping uitklapt omdat een andere gast een stofzuiger heeft aangesloten die veel te veel Amperes vraagt 😉

Alle aangesloten apparaten in de camper blijven het in die situaties ononderbroken doen vanwege de automatische omschakeling.

Goede Acculader Zelfbouw Camper

Een acculader die door veel zelfbouwers wordt toegepast is de Victron Multiplus vanwege zijn kwaliteit en veelzijdigheid. Het is een acculader, omvormer, PowerAssist en omschakelautomaat in één. 

Er zijn verschillende uitvoeringen zodat er altijd eentje is die het beste bij de elektrische installatie van jouw camperbus past.

acculader camper huishoudaccu

3. Losse druppellader voor je camper kopen

Waar zowel een elektroblok als een losse acculader meer permanente oplossingen zijn, is er ook nog de losse druppellader. Dit is vaak een kleiner kastje dan de acculaders, en wordt door middel van klemmen aan een accu verbonden. 

Een druppellader zorgt ervoor dat een accu opgeladen wordt en daarna ook opgeladen blijft doordat er druppelsgewijs stroom wordt toegevoegd. Een ongebruikte accu - bijvoorbeeld als de camper in de stalling staat - verliest na verloop van tijd namelijk altijd spanning wat kan leiden tot een te lege accu om bijvoorbeeld de motor te starten. 

Het kan echter ook leiden tot diepontlading wat erg slecht is voor een accu en waardoor deze onbruikbaar wordt. Een druppellader wordt daarom ook wel een onderhoudslader genoemd, aangezien hij de accu van het nodig onderhoud voorziet.    

Juist als het koud is buiten kan het hard gaan met de ontlading van een accu. Al na een paar weken in de kou kan het goed zijn om de accu aan de druppellader te zetten. 

Voordelen druppellader

Een druppellader is dus meer een tijdelijke oplossing om je accu op het juiste peil te houden en te voorkomen dat deze stuk gaat dan dat je hem permanent in je camper inbouwd. Hiermee zorg je ervoor dat je accu langer meegaat wat je dus op langere termijn geld bespaard. 

Daarnaast is het natuurlijk ook veel beter voor het milieu als je minder vaak een nieuwe accu hoeft te kopen. 

Functies op een druppellader voor camper

Bij een ongeregelde lader moet je in de gaten houden hoe ver de accu is geladen om overbelasting te voorkomen. Met een druppellader kan je deze er gewoon aan laten zitten. 

Een goede druppellader heeft meerdere functies die je kan instellen, bijvoorbeeld:

  • Programma voor lichte accu’s (motor - 14,4V/0,8A)
  • Programma voor normale accu’s (auto en camper - 14,4V/5A)
  • AGM optie (AGM accu’s en bij lage temperaturen - 14,7V/5A)
  • Herstelfunctie (bijv. na diepe ontlading)

Zo’n programma bestaat uit verschillende stappen die de druppellader doorloopt. Hij herkend wat wel en niet nodig is en slaat stappen over als deze niet nodig zijn. 

Dit zijn bijvoorbeeld de stappen die mijn acculader - de CTEK MXS 5.0 - gebruikt: 

  1. Pulserende stroom en spanning om aanslag op loodplaten te verwijderen
  2. Testen of de accu defect is
  3. Laden met maximale laadstroom tot 80%
  4. Laden met afnemende laadstroom tot 100%
  5. Testen of de accu lading vasthoudt
  6. Eventueel: Herstelproces door spanning te verhogen
  7. Accuspanning op max. niveau houden door constante laadspanning
  8. Op 95-100% houden door controleren en zo nodig een puls 

Iedere stap kost een bepaalde tijd, afhankelijk van hoeveel de accu opgeladen moet worden. 

Video oude acculader versus moderne druppellader

In onderstaande (Engelstalige) video wordt de CTEK MXS 5.0 vergeleken met een oude acculader. Je kan direct goed zien hoe de CTEK werkt en waarom het zo'n handig apparaatje is.

Je kan deze CTEK druppellader hier op bol.com bekijken en ervaringen van anderen lezen.

Weke druppellader voor je camper kopen?

Natuurlijk moet je zelf weten welke druppellader je voor je camper koopt. Kijk wel altijd wat voor accu je hebt waar je de druppellader op wilt aansluiten. De druppellader die ik gebruik ben ik erg tevreden over - en veel anderen met mij. Hieronder daarover meer.

Over de CTEK MXS 5.0

Mocht je de huishoudaccu of startaccu helemaal vergeten zijn en deze is behoorlijk ver ontladen, dan kan je met de herstelfunctie op de CTEK MXS 5.0 deze weer proberen tot leven te wekken. Het heeft mij al eens behoed voor het kopen van een nieuwe accu. 

Daarnaast kan je op het scherm ook precies zien hoe ver de acculader is en in welke stap hij zit. Je krijgt gewoon veel meer inzicht dan met een simpele druppellader en kan hem ook op meer manieren inzetten. 

Dit zijn andere voordelen:

  • Stofvrij en sproeidicht (IP65)
  • Kan accu’s laden tot 110 Ah
  • Kan accu’s onderhouden tot 160 Ah
  • Beveiligd tegen kortsluiting en onjuiste poling
  • Wordt zowel met klemmen als met M6 oog aansluitingen geleverd
  • Geschikt voor accu’s: AGM, Semi tractie, Gel, Loodzuur
  • Weegt 0,6 kg
  • Afmetingen: L x B x H - 16,8 x 6,5 x 3,8 cm 

Mocht er dus wat vocht bij komen omdat je hem in de stalling hebt aangesloten, dan is dat wat betreft de druppellader niet erg. Vocht en elektriciteit gaan natuurlijk minder goed samen.

Goede Druppellader Camper

Een goede druppellader voor de accu’s van je camper is de CTEK MXS 5.0. Hij is compact, makkelijk aan te sluiten en kent handige functies. 

Denk bijvoorbeeld aan een herstelfunctie en de mogelijkheid om af te lezen of de accu defect is. Ook kan je precies zien in welke van de 8 stappen de acculader bezig is.

druppellader camper

De inbouw van een acculader in een camper

Afhankelijk van welke acculader je in je camper wilt inbouwen zijn er een aantal zaken waar je om moet denken. Zoals je zult zien hangt de hele elektriciteitsinstallatie met elkaar samen:

  • Hoeveel stroom wordt er verbruikt
  • Welke accu’s gebruik je daarvoor
  • Welke lader is daarvoor geschikt
  • Zijn er ook zonnepanelen
  • Hoe lang wil je over bijladen doen
  • Welke kabeldikte moet je gebruiken
  • Wel of geen omvormer
  • Met welk spanningsverlies krijg ik te maken

Eigenlijk moet je al deze vragen eerst beantwoorden voordat je een acculader kunt inbouwen. Ook is het slim om een elektriciteitsschema voor de camper te maken en vooraf te bepalen waar elk onderdeel moet komen. 

Het is bijvoorbeeld aan te raden om de lader zo dicht mogelijk bij de accu’s te plaatsen om zo veel mogelijk verlies te voorkomen.  

Welk soort accu’s?

Ten eerste moet je kijken wat voor accu’s je hebt. Zijn het bijvoorbeeld Gel accu’s of AGM accu’s? Die laatsten hebben vaak een hogere laadspanning nodig (14,4V+), en dat moet de acculader wel kunnen leveren.  

Welke accucapaciteit? 

Verder is het van belang hoe groot de accucapaciteit is. Heb je een accu van bijvoorbeeld 70 Ah (Ampère uur) of 180 Ah? Daar dient de acculader op afgestemd te worden. Daarbij wordt een losse druppellader meestal op één accu aangesloten, maar een vaste acculader kan op meerdere accu’s aangesloten worden - mochten er meer dan één aanwezig zijn. 

Wat moet de acculader aankunnen?

In dat laatste geval moet je de accucapaciteit (Ah) van de verschillende accu’s in de camper bij elkaar optellen. Zoals eerder gezegd moet de acculader minimaal 10% en maximaal 20% van de accucapaciteit kunnen laden. Hoe meer hij kan, hoe sneller de accu’s volgeladen zitten. Kom echter niet over die 20% heen, anders zul je de accu’s beschadigen. 

Persoonlijk Accu Advies?

Zou je graag persoonlijk advies met een overzicht van de kosten willen krijgen voor de inbouw van een lithium fosfaat accu? Iedereen heeft zo zijn eigen eisen en ook niet iedere camper is hetzelfde. 

Via onderstaande knop kan je een advies + offerte ontvangen. 

Hoe moet je een acculader in een camper aansluiten?

Het aansluiten van een druppellader in je camper gaat anders dan het aansluiten van een vaste acculader. Hieronder wordt over beide varianten iets besproken.

Aansluiten druppellader in camper

Als het gaat om een druppellader die je als acculader in je camper wilt aansluiten, dan zijn de stappen als volgt: 

  1. Sluit eerst de plus-kabel aan op de pluspool van de accu
  2. Sluit vervolgens de min-kabel aan op de minpool van de accu
  3. Doe vervolgens de stekker van de acculader in het stopcontact
  4. Selecteer het juiste programma op de druppellader om het laadproces te starten
  5. Bij het afkoppelen doe je het in omgekeerde volgorde

Door het op deze manier te doen voorkom je dat je kortsluiting veroorzaakt - hoewel de meeste druppelladers daar wel voor beveiligd zijn. Maar dan weet je zeker dat je je accu niet vernield. 

Aansluiten vaste acculader in camper

Als je een permanente acculader in je camper gaat aansluiten is het belangrijk dat deze zo dicht mogelijk bij de accu’s wordt geplaatst. Je kan de kabels dan zo kort mogelijk houden om spanningsverlies zo veel mogelijk te voorkomen. 

Verder moet je denken om de juiste kabeldikte. Bij te dunne kabels kunnen deze overbelast worden waardoor ze gaan smelten. Hierdoor kan kortsluiting of zelfs brand ontstaan. 

Tot slot is het aan te raden om altijd het stroomschema van je camper te laten controleren door een specialist. Je weet dan zeker dat je geen fouten hebt gemaakt die je duur kunnen komen te staan. 

Niet alleen omdat je kortsluiting kan veroorzaken, maar ook omdat meestal alle onderdelen van je elektriciteitsinstallatie mooi weggewerkt is achter de wanden en inbouw van je camper. Je loopt dus het risico om alles weer te moeten demonteren en dat is wel het laatste wat je wilt als je zelfbouw camper zo goed als af is... 

Nog vragen? Stel ze hier!

In dit artikel is behoorlijk wat aan de orde gekomen als het gaat om een acculader voor je camper. Er zijn verschillende acculaders verkrijgbaar en er wordt wel eens gezegd dat er meer meningen over accu’s en acculaders zijn dat er soorten accu’s zijn (en dat zijn er veel). 

Natuurlijk ben ik geen elektricien en ook geen professionele camperbouwer. Maar mocht je nog met vragen zitten dan is het goed om die hieronder te stellen. Er zijn altijd camperaars die hun praktijkervaring met je willen delen. 

Maar ook als je graag je ervaringen wilt delen met bijvoorbeeld goede acculaders voor je camper of de aansluiting en inbouw ervan, laat het dan vooral weten. We vinden het leuk om van je te horen!

Nog veel meer leren over campers?

Met de Ultieme CamperGids bespaar je veel tijd, geld en moeite bij:

  • Huren van een camper
  • Kopen van een camper
  • Verhuren van je camper
  • Verkopen van je camper
  • Kamperen met een camper
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Misschien vind je dit ook interessant:

Bespaar Tijd, Geld & Frustratie met Gratis Tips Over Campers

>